7. toukokuuta 2024

Euroviisut 2024: 1. semifinaalin arviot ja veikkaukset


Arvioin perinteiseen tapaan tänä iltana järjestettävän 68. Eurovision laulukilpailun ensimmäisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen menestymismahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. Veikkauksissa olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä, joten veikkaukset eivät perustu omiin mieltymyksiini. Subjektiivisemman näkemykseni lauluihin ilmaisen viisiportaisella arvosana-asteikoilla (1–5, myös puolikkaat sallittuja).

Arviot ja veikkaukset perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin, esikatseluvideoihin ja harjoitusraportteihin. Illalla nähtävät esitykset saattavat luonnollisesti keikauttaa asetelmat päälaelleen. Jokin kappake voi kuulostaa levyllä todella vakuuttavalta, mutta lavalla solisti osoittautuukin kehnoksi livelaulajaksi. Vastaavasti ajoittain vasta live-esitys viisulavalla koko komeudessaan herättää sävelmän henkiin.

Ensimmäisessä semifinaalissa kilpailee 15 osallistujaa. Kymmenen äänestetään jatkoon lauantain finaaliin eli vain viisi karsiutuu. Äänestystapa: 100 % vox populi, eli vain yleisöäänestys.

Tämäniltaiseen äänestykseen osallistuu 15 kilpailijamaan lisäksi suorista finalisteista Iso-Britannia, Saksa ja Ruotsi. Äänestystulokseen vaikuttaa myös muun maailman (rest of the world) online-äänestys, joka antaa omat euroviisupisteensä kymmenelle parhaalle.

Euroviisujen uuden käytännön mukaisesti suorat finalistit esiintyvät äänestyssemifinaalissaan kilpailijoiden joukossa. Haukuin eilen uudistusta järjettömäksi, mutta alistun noudattamaan uutta systeemiä siinä mielessä, että kirjoitan tänään esiintyvistä varmoista finalisteista omat arvionsa niihin kohtiin, joissa niiden esiintymisvuoro tämän illan lähetyksessä koittaa.

1. KYPROS: Silia Kapsis – Liar

Uuden viisuvuosikerran korkkaa kilpailun kuopus: 17-vuotias australialaiskyproslainen Silia Kapsis, joka on syntynyt puoli vuotta Lordin euroviisuvoiton jälkeen. Hänen ensimmäinen viisumuistonsa on Eleni Foureiran Fuego vuodelta 2018. Silloin hän oli 11-vuotias... #ikäkriisi

Viisukonkari Dimitris Kontopoulos on kynäillyt aivottoman peruspoppiksen, joka ei mullista maailmoja eikä saa oloa ihan oo la lalaaksi. Mutta biitti on sen verran jykevä, että tämän tahdissa on varmasti ihan kiva heiluttaa takamusta euroviisudiskossa.

Oikeastaan Kypros on oivaltava portti tämänvuotiseen viisukuplaan. Live-esityksen asetelma on Malmön kisojen yleisin: solisti ja neljä tanssijaa. Jäljittelevätkö kisaajat Käärijää? Ilmeisesti kappaleen loppupuolella tanssijapojat heittävät paidat pois. Sekin kuvastaa vuoden teemaa. Vähäpukeisuus on tehnyt ryminällä paluun Euroviisuihin, ja tänä vuonna nähdään ennätyksellisen runsaasti paljasta pintaa. Suomen Windows95man on oikeastaan enemmän kuin ajan hermolla! 2010-luvulla Euroviisuissa "oikeat artistit" yrittivät tehdä pesäeroa 00-luvun campkarnevaaliin pukemalla vaatteet päälle, mutta nyt treenatut yläkropat, tissit ja perseet ovat taas kuuminta hottia. Niinhän sitä sanotaan, että muoti-ilmiöt kiertävät 20 vuoden sykleissä. Mikäli pelaatte euroviisuaiheisia juomapelejä: naukku aina, kun ruudussa vilahtaa vähän turhan paljon vaatteisiin verhoamatonta ihoa. Nopeat kännit taatut.

Kypros saattaa tyhjänpäiväisellä perussuorituksellaan sijoittua tänä iltana sijoille 9 tai 10. Tai 11 tai 12. En ylläty yhtään jos pääsee jatkoon. Suuni ei loksahda auki hämmästyksestä vaikka karsiutuisikin. Kyproksen harmiksi Kreikka ei äänestä tänä iltana, mutta Silia Kapsis saanee kotimaaltaan Australialta 12 pistettä.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5


2. SERBIA: Teya Dora – Ramonda

Voiko sävelmä olla samaan aikaan tunnelmallisen kaunis ja unettavan tylsä? Serbian balladi osoittaa sen melko lailla mahdolliseksi.

Teya Dora laulaa a-osassa muodikkaasti mumisten epätoivoisesta tilanteesta. Kappale puhkeaa kukkaan vasta hypnoottisessa kertosäkeistössä, joka antaa odotuttaa itseään vähän turhan kauan. Ramonda on harvinainen liila kukka, joka selviytyy haastavissakin olosuhteissa. Kasvi kohosi serbialaisten symboliksi ensimmäisen maailmansodan aikaan, jolloin kansa joutui pakenemaan Balkanin niemimaan eteläkärkeen. Serbian viisussa toivoa herättävät viimeiset säkeet, joissa tuhkasta kasvaa yksi ramonda. Lyyrinen, kokonaisvaltainen teos.

Teya Doran ansioluettelossa on viraalihitti Džanum, joka lienee kaikkien aikojen striimatuin serbiankielinen musiikkikappale. Serbian euroviisukarsinta aiheutti melkoisen kohun, sillä yleisö äänesti suosikikseen laulun kotkanpesästä (Gnezdo orlovo), jonka uskottiin sisältävän äärinationalistisia viittauksia. Serbiassa karsintatuloksen selvittyä öyhöt aloittivat äänekkään protestoinnin raatiäänillä voittanutta Teya Doraa vastaan. No, Ramondakin kumpuaa serbialaisten historiasta.

Saattaisikohan Serbia jopa karsiutua? Serbia on yleensä diasporaäänten turvin saavuttanut komeita pistepotteja yleisöäänestyksissä, mutta ainakin viime vuonna siirtolaistuki jäi hämmästyttävän ohueksi, ja tänä vuonna merkittävä osa Serbian vakituisista tukijoista arvottiin toiseen semifinaaliin. Kroatiasta ja Sloveniasta kuitenkin odotettavissa 22 pistettä. Jää nähtäväksi.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5


3. LIETTUA: Silvester Belt – Luktelk

Liettuan tiukka ja iskevä biitti on ollut kevään megahitti kotimaassaan. Kuukausitolkulla listaykkönen ja Spotifyn kuunnelluin.

Silvester Beltin modernin hakkaavan tamppauskompin alta paljastuu ajaton jytäiskelmä. Jo Neuvosto-Liettuassa olisi voinut raikua korvamatona: "luktelk, luktelk, rakkaus tai kuolema..." Ihailtavaa, että Liettua uskaltaa laulaa viisulavalla jo toistamiseen vapaaehtoisesti omalla kielellään.

Liettua lukeutuu niihin maihin, jotka nykyään hyötyvät eniten yleisöäänestyksessä rehottavista diasporapisteistä. Tänä iltana Liettua haalinee Brittein saarilta 20–24 pistettä, Puolasta ja Ukrainasta yhtä lailla luvassa isot pisteet ja siihen päälle vielä liuta oikeita pisteitä, joten karsintaraja ylittyy vaivatta.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 3,5 / 5


4. IRLANTI: Bambie Thug – Doomsday blue

Vuoden hätkähdyttäjä -palkinnon ansaitsee ehdottomasti Amy Winehousen ja Sofi Oksasen risteytys Bambie Thug. Kolmeminuuttinen goottikauhuestetiikka on yksille suurta taidetta ja toisille vihoviimeinen konkreettinen osoitus siitä, että antikristus on ottanut vallan maan päällä.

Bambie Thugin musiikkia on haastava kategorisoida, sillä Doomsday bluessa kuullaan kolmen minuutin aikana yhtä sun toista – darkwavea, hyperpunkia ja ties mitä... Artisti itse on nimennyt tyylilajinsa "ouija-popiksi". Synkkyys ja elämän rujot puolet korostuvat hänen tuotantonsa sanoituksissa.

Irlanti, seitsenkertainen viisuvoittaja, on ollut viime vuosina aivan hukassa. Edellisen kymmenen vuoden aikana maa on edennyt semifinaalista jatkoon vain yhden ainoan kerran. Tänä vuonna Irlannin viisuvalinta vaihtui kädenlämpöisistä keskinkertaisuuksista täysin toiseen ääripäähän. Pidin pitkään Irlantia ilmiselvänä karsiutujana, koska euroviisukontekstissa kokonaisuus on liian vaikeasti hahmotettava. Kevään mittaan Irlannin osakkeet vedonlyönnissä ovat nousseet kohisten. Myös harjoituspätkien ennennäkemätön visuaalinen ilme on kirvoittanut ylistäviä kommentteja. Harjoitusraporttien mukaan Irlannin esitys tulee olemaan jotain sellaista, mitä Euroviisuissa ei ole koskaan aikaisemmin nähty. Taidanpa kääntää takkini ja aion massan mukana veikata Irlantia finaaliin. Surkeasti menestyneille irlantilaisille soisi finaalipaikan pitkästä aikaa, etenkin kun he uskalsivat ottaa riskin äänestämällä näin rohkean valinnan viisuedustajakseen. Samalla pääsy finaaliin olisi sopiva näpäytys kaikille niille vihreän saaren änkyröille, jotka ovat kiihkomielisesti vastustaneet maan viisuvalintaa luonnehtimalla sitä muun muassa "liian wokeksi". En itse ymmärrä tästä hölkäsen pöläystäkään, mutta olen iloinen, että Euroviisut toimii areenana uudelle musiikkigenrelle.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2 / 5


ISO-BRITANNIA: Olly Alexander – Dizzy

Olly Alexander on niittänyt mainetta kansainvälisesti tunnetun Years & Years -yhtyeen solistina ja näyttelijänä (muun muassa sarjassa It's a sin). Nyt hän ponkaisee soolouralle ja haluaa lanseerata soolodebyyttinsä Euroviisuissa.

Dizzy kutkuttaa meitä vanhan liiton iskelmämiehiä. Erityisesti erinomaisen tarttuva kertosäkeistö luo muistumia Pet Shop Boysista ja ysäripoikabändien hiteistä. Nostalgia ja nykyaika lyövät kättä keskenään.

Esitys on kokonaan oma lukunsa: vuorossa on melkoinen spektaakkeli, josta ei puutu näyttävyyttä eikä miesten välistä energiaa. Olly ja hänen tanssijansa kieppuvat ja pyörivät ympäri ja ympäri suihkutilassa. Konservatiivisempi väestönosa voi kauhunsekaisin tuntein odottaa kenen palasaippua luiskahtaa ensimmäisenä lattialle. Olly Alexander tunnetaan sateenkaari-aktivistina, joten sinällään homoerootiikkaa tihkuva koreografia sopii luontevasti hänen imagoonsa. Muutoinkin on hienoa, että Britannia panostaa näyttävään show'hun, sillä esitysten visuaalisuus ei ole koskaan ollut maan viisutuotannon erikoisalaa.

Kunpa Britannia saavuttaisi kohtuullisen sijoituksen lauantain finaalissa. Se olisi ansaittua etenkin nyt, kun saarivaltiossa vihdoin ja viimein kasvaa artistisukupolvi, joka viittaa kintaalla brittien pitkään velloneeseen kompleksiseen euroviisusuhteeseen.

Arvioni: 4 / 5

5. UKRAINA: Alyona alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria

Jerry Heilin piti käydä viime vuonna pokkaamassa Ukrainalle taas yksi viisuvoitto riipaisevalla ja taiteellisella sota-aiheisella laululla. Ukrainan kansa ei kuitenkaan euroviisukarsinnoissaan noudattanut ennalta sovittua käsikirjoitusta. Tänä vuonna Jerry Heil sai revanssinsa ja hän valloittaa viisulavan yhdessä Ukrainan maineikkaimman naisräppärin Alyona alyonan kanssa. Ukrainan Sini Sabotage?

Ukraina on jälleen Euroviisujen suurimpia ennakkosuosikkeja – eikä syyttä. Teresa & Maria on lumoavan hieno teos, jonka kertosäkeistössä slaavilainen kaiho soljuu maagisen tyylikkäästi. Oikeastaan kappale on kuin synteesi Ukrainan menestysviisuista: on Jamalan kaltaista kohtalokasta ääntelyä (joku ilkeämielisempi voisi kutsua ulinaksi), alussa hitusen Go_A:n etnovivahdetta ja räppiä (à Kalush Orchestra). Kokonaisuus säilyy silti koherenttina ja yhtenäisenä. Ukraina on erittäin potentiaalinen semifinaalin ykkönen tänä iltana.

Kuten UMK:n yhteydessä mainittiin, rap on uusi iskelmä, ja puhelaulu on kovaa vauhtia yleistymässä myös Euroviisuissa. Lajissa parhaiten vaikuttavat menestyvän sellaiset, jotka onnistuvat sulauttamaan puheen papatuksen luontevasti osaksi kokonaisuutta ilman, että rap-osio vaikuttaisi totaalisen irralliselta. Tänä vuonna tässä suoriutuvat taidokkaimmin juuri Ukraina, Italia ja Sveitsi.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4 / 5


6. PUOLA: Luna – The tower

Aleksandra Katarzyna Wielgomas eli esiintyjänimeltään LUNA (haluaisi ajan hengen mukaisesti nimensä kirjoitettavan isoilla kirjaimilla) laulaa kepeän poppiksen, jota on höystetty hienoisilla indiemausteilla. The tower istunee mukisematta sekä radioaalloille että Spotify-soittolistoille.

Yleensä kaltaiseni iskelmähemmo ei koe kuuluvansa nasaaliäänellä kähisevien nuorten naisartistien kohderyhmään, mutta tässä The towerissa on jotain viehättävää ja pikkusievää. Esitys viisulavalla on taas asia erikseen. Jo levytysversio kuulostaa autotunetetulta ja harjoitusraporttien mukaan livelaulu ei todellakaan ole Lunan varsinaista vahvuusaluetta. Lavalla ilmeisesti myös tapahtuu yhtä sun toista ja lopulta Luna ja hänen tanssivat shakkihahmonsa esiintyvät tornien huipuilla aivan kuten Mikael Gabriel ja Nublu konsanaan.

Puolan ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, vaikka live ei menisi nappiin. Puola kerää yleensä sen verran pisteitä diasporaltaan, että karsintaraja ylittyy helposti. Puola saanee tänä iltana Brittein saarilta 20–24 pistettä ja myös naapurimaista Ukrainasta ja Liettuasta voi hyvinkin tulla täydet. Sen jälkeen, kun Puola palasi Euroviisuihin vuonna 2014, vain yhden kerran maa on sijoittunut semifinaalin yleisöäänestyksessä kärkikymmenikön ulkopuolelle (vuonna 2021, jolloin maata edusti onneton Rafał Brzozowski, joka oli kotimaassaankin poikkeuksellisen epäsuosittu).

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 3,5 / 5


7. KROATIA: Baby Lasagna – Rim tim tagi dim

Euroviisujen suurimmaksi ennakkosuosikiksi on kohonnut folkmetalli-yhtyeestä soolouralle siirtynyt Baby Lasagna, jonka menopalaa on inspiroinut kaupungistuminen. Poika sanoo kotitilalleen näkemiin ja muuttaa maalta kaupunkiin. Hyvästien hetkellä ei toivota kyyneltä silmäkulmassa vaan tanssia: rim tim tagi dim. Lähestymistapa on kovin erilainen kuin Tarja Ylitalon tai Kake Randelinin "maalta kaupunkiin" -iskelmissä.

Baby Lasagna eli Marko Purišić päätyi varasijalta Kroatian euroviisukarsintoihin Doraan. Loppu on historiaa. Kroatia on saanut hänestä oman Käärijä-ilmiönsä. Baby Lasagna voitti Doran yleisöäänestyksen käärijämäisen ylivoimaisella ääniosuudella. Rim tim tagi dimin ansiosta Kroatiassa pitkään horroksessa ollut viisuinnostus on herännyt henkiin. Kroatialaisille on koittanut elämänsä viisukevät.

Rim tim tagi dim on tulta ja tappuraa alusta loppuun. Mukaansatempaava energiapläjäys pitää otteessaan koko kolmeminuuttisen ajan ja pistää jalkoihin vipinää. Tarttuva riffi jää sitkeäksi korvamadoksi. Voisin tasavallan presidenttimme toimintatavan mukaisesti luetella kolme pointtia, joilla perustelen miksi Kroatian viisuvoitto olisi positiivinen asia:

1. Rim tim tagi dim on vuosikerran ainoa viisu, jonka artisti on kirjoittanut alusta loppuun itsekseen. Vedonlyönnin ykkössuosikki ei ole tänä vuonna hittimaakareiden biisileireillä valmistunut laskelmoitu tuote.

2. Kroatian esitystä on kritisoitu amatöörimäiseksi, mutta eikö se olisi vain osoitus Baby Lasagnan vilpittömyydestä. Olisi hykerryttävää, jos Loreenin seuraajaksi kruunattaisiin laulaja, jonka esiintymisessä on mukana sydäntä ja laskelmoimatonta inhimillistä särmää.

3. Euroviisut palaisivat neljännesvuosisadan tauon jälkeen Zagrebiin. Balkanillakaan ei ole viisuiltu kertaakaan vuoden 2008 jälkeeen.

Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI
Arvioni: 4,5 / 5


8. ISLANTI: Hera Björk – Scared of heights

Islannin vedonlyöntikertoimet ennen ja jälkeen Bashar Muradin tappiota.
Islannin viisukarsinta Söngvakeppnin äityi poliittiseksi farssiksi. Ennakkosuosikin viittaa kantoi harteillaan palestiinalainen artisti Bashar Murad. Basharin osallistumisen vuoksi Islanti oli noteerattu korkealle kansainvälisen viisukilpailun vedonlyöntitilastoissa. Islannin karsintafinaali huipentui kahden ehdokkaan väliseen superfinaaliin. Äänestyksessä aktivoitui kansanosa, joka taktikoi Bashar Muradia vastaan – ja onnistui tavoitteessaan, sillä Islannin viisuedustajaksi julistettiin yllättäen viisukonkari Hera Björk jonninjoutavalla mitättömyydellä. Islannin kertoimet lähtivät välittömästi jyrkkään nousuun. Tällä hetkellä Islanti on vähiten veikatuimpien maiden joukossa. Islannin viisun on säveltänyt ja sanoittanut nelihenkinen kansainvälinen tiimi. Nelikon ainoa islantilainen tekijä Ásdís María Viðarsdóttir irtisanoutui koko projektista, sillä hänen mielestään karsintavoitto ei toteutunut oikeudenmukaisella tavalla eikä hän halunnut millään tavalla legitimoida tulokseen vaikuttaneita rasistisia motiiveja.

Hera Björk valloitti neljätoista vuotta sitten Oslossa diskoviisullaan Je ne sais quoi, joka oli täsmäisku euroviisuyleisölle. Siitä lähtien viisupoikien keskuudessa Hera Björkiä on tituleerattu jumalattareksi. Olen itsekin todistanut euroviisuristeilyllä Tallinnan satama-altaassa, kuinka viisuklubilaisten haaremi piti huolta, ettei Heran tarvinnut yksin hoiperrella aamuyöstä autolautan kannella. Tänä vuonna jumalatar tippuu korkeuksista maan pinnalle. Niin turhauttavan ankea ja innoton on hänen paluuviisunsa, vaikka kertosäkeistössä epätoivoisesti yritetään nostattaa tunnelmaa. "Minä en ota riskejä", laulaa Hera. Ehkä olisi kuitenkin vähän kannattanut.

Veikkaus: VARMAHKO KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5


SAKSA: Isaak – Always on the run

Onnistuuko komeaääninen kaiffari kääntämään Saksan onnettoman viisumenestyksen?

Voi Saksaa. Kovan onnen viisumaata. Vuodesta 2015 lähtien Saksa on sijoittunut yhtä kertaa lukuun ottamatta joko finaalin viimeiseksi tai toiseksi viimeiseksi, vaikka joukossa on ollut kelpo yrityksiä. Ehkäpä se on ollut Saksan perisynti: viisuehdokkaansa ovat ihan ookoo-tasoisia mutta eivät sykähdyttäviä, minkä vuoksi niistä ei ole äänestäjien suosikeiksi. Viime vuonna Lord of the Lost oli aito yritys kohentaa viisumenestystä, mutta ainoastaan pistemäärä kasvoi kaksinumeroksi sijoituksen pysyessä pahnanpohjimmaisena.

Tänä vuonna Saksan viisutoivo on Isaak Guderian, joka tulenlieskojen keskellä laulaa elämän olevan ainaista karkuun juoksemista. Mukana on suomalaiskytkös, sillä yksi lauluntekijöistä on Leo Jupiter, joka on loihtinut hittejä Reino Nordinille ja suomalaisia viihdyttäneen Pilvi Hämäläisen UMK-väliaikanumeron Mon chéri.

Saksan kokonaispaketissa vuosimallia 2024 vahvin lenkki on solisti. Isaak laulaa komeasti ja hänen tulkinnassaan on syvyyttä ja uskottavuutta. Always on the run on kohtuullisen kelvollinen kipale, joskin kolmessa minuutissa toistuvat "run na na eh" -hokemat muuttuvat väistämättä jankkaaviksi. Ehkä kappale kiteyttää itsensä ensimmäisissä säkeissä: "olen vain keskinkertainen, vaikka joillekin olen erityinen". Lauantain finaalissa Saksan toivo on raadeissa. Toivottavasti musiikin ammattilaiset arvostavat Isaakin laulunlahjoja sen verran, että Saksa löytäisi itsensä vaihteeksi edes tulostaulun keskivaiheilta.

Arvioni: 3 / 5

9. SLOVENIA: Raiven – Veronika

Slovenian lihallinen performanssi tarjoaa tekemällä tehtyä teatraalista draamaa viisupojille. Vaikka kuinka yrittäisi hivellä oikeasta pisteestä, vastaanottava puoli voi silti jäädä kylmäksi. Yhtenä tekijänä suomalaisnuorison hurmannut Joker Out -yhtyeen solisti Bojan Cvjetićanin.

Kuten edellisen esityksen kohdalla, Slovenian viisussa parasta antia on artisti. Raiven eli Sara Briški Cirman on lahjakas laulaja, mutta olisipa hänellä jokin kunnollinen kappale esitettävänään. Onko tällaisella ummehtuneella musiikilla minkäänlaisia elinmahdollisuuksia Eurovision laulukilpailun ulkopuolella? Naturistinen esitys vaikuttaa tahattoman koomiselta taideopiskelijoiden performanssilta. Mahtaako Slovenia kerätä pisteitä muualta kuin Kroatiasta ja Serbiasta? Draamapaukkujen ystävät mieltynevät ennemmin tyylikkäämpään Portugaliin, joka esiintyy semifinaalikavalkadin loppupuolella. Jos jotain hyvää pitää Veronikasta sanoa, niin näppärästi oppii eteläslaavilaisten kielten kielioppia: sen verran usein hoetaan jaz sem (minä olen), ti si (sinä olet)...

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5


10. SUOMI: Windows95man – No rules!

Suomalaiset omivat karjalaisilta kansalaiseepoksen, jonka mukaan maailma syntyi sotkan munasta. Vuonna 2024 euroviisulavalla farkkumunasta kehkeytyy kikkelihuumorin ryydittämä ysäripastissi.

Suomen viisuesityksen tuomitseminen silkaksi karnevalistiseksi koheltamiseksi on epäreilua, sillä esityksessä vaalitaan autenttista ysäriestetiikkaa. Tällä näytöllä Henri Piispanen kelpaisi saman tien E-Typen hittien naislaulajaksi. Taiteilija Keisterin Austin Powers -tyylisellä hassuttelulla ja itse kappaleella ei ole hirveästi tekemistä keskenään, mutta ehkäpä kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Ja millaiselle ironian metatasolle ylletään, kun pääesiintyjän Windows-logot on blurrattu, koska Euroviisujen säännöt kieltävät tavaramerkkien mainostamisen kilpailuesityksissä.

Jos Teemu Keisteri ja Henri Piispanen saavat aikaiseksi samanlaisen energialatauksen kuin helmikuussa Nokia Arenalla UMK:ssa, Suomen pitäisi ilman muuta edetä finaaliin. Näin tasapaksussa semifinaalissa Suomen vauhdikas esitys erottuu massasta edukseen. Suomen kilpailuesitys jää jokaiselle katsojalle mieleen ja se muistetaan vielä äänestysajan alkaessa. Suomi on tänä iltana helppo protestiäänien kohde. Windows95man on kuin 2020-luvun Stefan Raab tai Guildo Horn. Mutta finaalipaikka edellyttää sataprosenttisen onnistunutta esitystä. Jos Malmön lavalla vaikuttaa siltä, ettei juttu vain lähde, koko pakka hajoaa käsiin. Vedonlyönnissä Suomi on viidenneksi veikatuin jatkoonpääsijä.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 3 / 5


11. MOLDOVA: Natalia Barbu – In the middle

Natalia Barbu edusti Moldovaa Helsingin Euroviisuissa kappaleella Fight. Häntä pidettiin Hanna Pakarisen pahimpana vastustajana ja ainakin lopputuloksissa naisrokkareiden välisessä kisassa Natalia Barbu veti pidemmän korren (10. sija). Helsingin kilpailujen harjoituspäivinä iltapäivälehti taivasteli lööpissä Viisu-Natalian hurjaa seksiasua. Tänäkin vuonna Natalia on pukeutunut näyttävästi, mutta rokista ei ole enää tietoakaan.

Nämä viisukonkareiden comebackit ovat tänä vuonna poikkeuksellisen onnettomia. Ei auta, vaikka tämänkertaisessa tekeleessä ovat mukana Fightista tutut elementit: viulu ja laajalla äänirekisterillä briljeeraaminen. Ja mikä tämän In the middlen kertosäkeistö on olevinaan? Ikään kuin noitakokelas harjoittelisi loitsua, jolla yritetään vaivuttaa kuuntelija transsiin, mutta tuhnuksi jää. Moldova on usein yllättänyt vahvoilla live-esityksillä. Tänäkin vuonna lavan visuaaliset elementit näyttivät tyylikkäiltä, mutta ne tuskin auttavat käsittämättömän mitäänsanomatonta viisua jatkoon.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5


RUOTSI: Marcus & Martinus – Unforgettable

Norjalaiskaksoset villitsivät jo lapsitähtinä Pohjolassa. Nyt täysi-ikäisyyden ylittäneet veljekset haluavat pyristellä eroon teinitähtien maineestaan ja breikata suuremmin kansainvälisesti. Siihen luonteva väylä on ruotsalainen musiikkiteollisuus, jonka mahdollistamana he vetävät Matrixissa klubihittiään.

Olen niin lopen uupunut tähän nykyiseen viisu-Ruotsiin, joka hampaat irveessä viimeisen päälle laskelmoiden pyrkii dominoimaan koko viisuinstituutiota. Marcus & Martinus yrittivät ensimmäisen kerran Ruotsin viisuedustajiksi viime vuonna. Silloin ei tärpännyt, koska ennalta oli määrätty, että jumalansynnyttäjän maallinen vastine voittaa Euroviisut Maailmankaikkeuden Täydellisimmällä Pop-kappaleella™. Käärijä meinasi pilata ruotsalaisten suunnitelmat, mutta Euroviisujen asiantuntijaraadit olivat juonessa mukana. Norjalaisveljekset sijoittuivat Melodifestivalenissa toiseksi. Konventioihin kuuluu, että seuraavaksi vuodeksi ruotsalaiset kehäraakki-viisunikkarit tarjoavat parhaan tuotoksensa edellisen vuoden kakkoselle. Ja tänä vuonna kaikki sujui kuin rasvattu. Heti maaliskuussa, kun Marcus & Martinus olivat ensiesittäneet Unforgettablen Melodifestivalenin alkukarsinnassa, kaikkialla alkoi toitotus, jossa vakuuteltiin tämän olevan taas lyömätön bängeri ruotsalaiselta euroviisukoneistolta. Ja äänestäjät tottelivat kiltisti: Marcus & Martinus voittivat Melodifestivalenin finaalin liki täysillä pisteillä.

Toista vuotta peräkkäin hämmästelen, mikä tässä Ruotsin viisupaketissa on mukamas niin uniikkia ja ihmeellistä, että se olisi kaiken hössötyksen arvoista. Biisi on ihan pätevä, ja DJ:t varmasti kelpuuttavat sen ohjelmistoihinsa tanssiklubeille tulevana kesänä. Vanhana jääränä jään jännitteisen A-osan jälkeen odottamaan tykkiä kertosäkeistöä, jota ei sitten varsinaisesti tulekaan. Ehkäpä perinteiset melodiset kertosäkeistöt ovat vanhanaikaisia eivätkä sovi nykyaikaisen hittimuotin pirtaan. Jo valmiiksi turhauttaa, kun lauantain finaalissa raadit palkitsevat Ruotsin jollain 350 pisteellä. Lohduttavaa, että vedonlyönnissä Ruotsi on pärjännyt tänä vuonna yllättävän nihkeästi.

Arvioni: 3 / 5

12. AZERBAIDŽAN: Fahree feat. Ilkin Dovlatov – Özünlə apar

Lavasta nousevat kädet toivon merkiksi, kun Azerbaidžanin viisutoiveet lepäävät Fahreen ja Ilkinin varassa. 16 vuotta viisudebyyttinsä jälkeen Azerbaidžan uskaltautuu vihdoinkin lähettämään azerin kielellä nimetyn kilpailukappaleen. Kielipuoluelaisten ei kannata silti liikaa hihkua, sillä kaihoballadista suurin osa lauletaan edelleen englanniksi.

Azerbaidžanin viisu muistuttaa jonkin verran Turkin vuosituhannen vaihteen viisuja, jotka olivat hybridejä kansallisista ja kansainvälisistä musiikillista elementeistä. Vaikka Özünlə apar on kaunis, se on kovin unohdettava. Harjoituspätkät ovat näyttävät harmittavan valjuilta. Kokonaisuuskin on vähän levällään: toisen solistin Ilkin Dovlatovin perinnemusiikkia korostavat osiot vaikuttavat hieman päälleliimatuilta.

Azerbaidžanista on tullut viisuperheessä tavallinen kuolevainen sen jälkeen, kun yleisöäänestysten manipulointi loppui eikä semifinaaleissa voi enää voidella raatejakaan. Viime vuonna Azerbaidžanin yleisöäänestystulos oli neljä pistettä, toissa vuonna kolme. En usko, että Azerbaidžanin rahkeet riittävät tänäkään vuonna finaaliin.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 3 / 5


13. AUSTRALIA: Electric Fields – One milkali (One blood)

Elektroduon hyväntuulinen soulahtava pala rikkoo lasikattoja. Karismaattinen solisti Zaachariaha Fielding edustaa Australian alkuperäiskansaa ja kertosäkeistön avainsäe lauletaan jangkundjaran kielellä. Lavalla nähdään myös didgeridoo.

Ennakkoveikkauksissa Australian menestysmahdollisuudet eivät ole hääppöiset. Intuitioni kuitenkin haluaa uskotella minulle, että näin myöhäiseltä esiintymisnumerolta Australian mukavasti groovaava positiivinen energia herättää katsojissa iloisen fiiliksen. One milkali erottuu viisukavalkadissa raikkaana tuulahduksena viimeisen päälle tuotettujen viisupakettien joukossa. Finaalipaikkan veikkaaminen on riski siinäkin mielessä, että euroviisuäänestyksessä Australialta puuttuvat kaverit ja jokainen piste on ansaittava omilla ansioillaan.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3,5 / 5


14. PORTUGALI: Iolanda – Grito

Portugali, euroviisuperheen rakastettava oman tien kulkija ei tänäkään vuonna nuoleskele populistisesti valtavirtaa, vaan lähettää jälleen kerran eurooppalaiselle yleisölle omalla kielellä esitetyn taiteellisesti ansioituneen draamapaukun, jossa kaikuvat vaikutteet fadosta.

Portugalin viisupaketissa avainasemassa on ainutlaatuisen kiehtova ja vangitseva tunnelma. Vaikka sävelmä on euroviisukontekstissa auttamattoman vaikeasti hahmottuva, iolanda (haluaisi ajan hengen mukaisesti nimensä kirjoitettavan pienillä kirjaimilla) on loistava laulaja, jonka tulkinnasta välittyy tunne, vaikkei kuulija ymmärrä sanaakaan portugalia. Myös esitystä on kehuttu tyylikkääksi ja moderniksi. Tanssijat hytkyvät kuin Kansallisoopperan Salome-produktion taidokkaasti ohjatuissa kalabaliikkikohtauksissa. Professionaalisuus vakuuttaa.

Portugalilla kävi arvonnassa huono tuuri, sillä lähes kaikki sen vakituiset äänestäjät (Ranska, Espanja, Sveitsi) arvottiin toiseen semifinaaliin. Mutta kenties euroviisuperheeseen comebackin tekevä Luxemburg lahjoittaa tänään Portugalille 12 pistettä – lilliputtimaassa asuu merkittävä määrä portugalilaisia siirtotyöntekijöitä. Vaikka Portugalin laulu on keskivertoviisua haastavampi, luulisin tällä olevan sen verran kohdeyleisöä, ettei Portugali pääty viiden karsiutujan joukkoon – varsinkin, kun esiintymisnumerokin on näin lupaava.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5


15. LUXEMBURG: Tali – Fighter

Luxemburg palaa takaisin Euroviisuihin kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen! Luxemburg – Euroopan sydän (le cœur de l'Europe) oli yksi seitsemästä maasta, joka osallistui ensimmäisiin Eurovision laulukilpailuihin vuonna 1956. Luxemburg myös lukeutuu viidellä voitollaan menestyneimpien viisumaiden joukkoon. Luxemburgia edusti useimmiten ranskalainen laulaja, toisinaan keskieurooppalaisen musiikkiteollisuuden tuotos, silloin tällöin syntyperäinen luxemburgilainen. 1980-luvun edetessä Euroviisujen arvostus laski, eikä ranskalaisia enää kiinnostanut lähettää viisuihin laulajia toisen maan lipun alla. Yhä useammin Luxemburgin euroviisuista alkoivat vastata luxemburgilaiset muusikot – ja sijoitukset romahtivat. Vuonna 1993 Euroviisuihin lanseerattiin välivuosien järjestelmä, jossa heikoiten menestyneet maat joutuivat seuraavaksi vuodeksi jäähylle. Luxemburg oli näiden ensimmäisten putoajien joukossa, mutta ei enää palannut takaisin kilpailuun vuodeksi 1995.

Luxemburgin monikansallisen viisukarsinnan voitti israelilaissyntyinen Tali Golergant. Hän on elänyt suuren osan elämästään Luxemburgissa, jossa hän myös aloitti muusikonuransa ammattimaisesti. Vaikka Israel olisikin jättäytynyt / jätetty Euroviisuista pois, valtion imagokoneisto olisi ottanut kaiken irti Luxemburgin viisuedustajasta. Itse asiassa Talin esityksen taustajehuina ovat olleet samat israelilaiset tekijät, jotka suunnittelivat viime vuonna Israelin Noa Kirelin kolmanneksi sijoittuneen viisukokonaisuuden.

Luxemburgin viisukarsinnoissa nähdyn esityksen perusteella vaikutti siltä, ettei Luxemburg ollut oikein sisäistänyt Euroviisujen 2020-luvun henkeä. Esitys oli niin hellyttävän amatöörimäinen, että se muistutti lähinnä vuosituhannen vaihteen kömpelöitä viisuviritelmiä. Sittemmin kappaleelle tuunattiin revamppaus, jolla yritetään hämätä kuulijaa uskottelemalla, että Fighter on modernimpi kuin oikeasti onkaan. Plussaa kuitenkin ranskan kielestä, jolla viisu enimmäkseen lauletaan. Vain kertosäkeistöön on eksynyt muutama englanninkielinen säe.

Vaikka Luxemburgin viisu on säveltaiteen teoksena kökkö, veikkaan sen jättävän katsojille illan viimeisenä esityksenä hyväntuulisen mielikuvan. Viisulähetyksessä Luxemburgin paluu voi saavuttaa ylimääräistä glooriaa ja huomiota, mikä voi edistää myönteisen muistijäljen syntymistä.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 2,5 / 5


Veikkausrivi


Veikkaisin illan finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

UKRAINA
KROATIA
LIETTUA
SUOMI
PUOLA
LUXEMBURG
IRLANTI
PORTUGALI
KYPROS
AUSTRALIA
---
SERBIA
AZERBAIDŽAN
MOLDOVA
SLOVENIA
ISLANTI

Vain viisi karsiutuu, joten jokaisessa jatkoonpäässeiden veikkausrivissä on vähintään viisi oikein.

Oma suosikkilistani


5 / 5
-
4,5 / 5
KROATIA: Baby Lasagna – Rim tim tagi dim
4 / 5
UKRAINA: Alyona alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria
(ISO-BRITANNIA: Olly Alexander – Dizzy)
3,5 / 5
LIETTUA: Silvester Belt – Luktelk
AUSTRALIA: Electric Fields – One milkali (One blood)
PUOLA: Luna – The tower
3 / 5
(RUOTSI: Marcus & Martinus – Unforgettable)
SUOMI: Windows95man – No rules!
SERBIA: Teya Dora – Ramonda
(SAKSA: Isaak – Always on the run)
AZERBAIDŽAN: Fahree feat. Ilkin Dovlatov – Özünlə apar
PORTUGALI: Iolanda – Grito
2,5 / 5
KYPROS: Silia Kapsis – Liar
LUXEMBURG: Tali – Fighter
2 / 5
IRLANTI: Bambie Thug – Doomsday blue
MOLDOVA: Natalia Barbu – In the middle
ISLANTI: Hera Björk – Scared of heights
SLOVENIA: Raiven – Veronika
1,5 / 5
-
1 / 5
-

Ylen Viisukatsomon puuhapaketti
Sivusto sisältää muun muassa Kalle Niemen kynäilemät suomenkieliset tekstitykset, joita hyödynsin tässä kirjoituksessa.

Vedonlyöntitilanne katsottavissa muun muassa Eurovisionworld-sivustolta (kokonaiskilpailu, 1. semifinaali)
Tällä hetkellä Kroatia on koko kilpailun ykkössuosikki, Ukraina on neljänneksi veikatuin. Ensimmäisen semifinaalin viisi veikatuinta ovat Kroatia, Ukraina, Liettua, Irlanti ja Suomi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti