13. toukokuuta 2023

Euroviisut 2023: BIG 5 + Ukraina


Raapustuksia Eurovision viiden suuren rahoittajamaan ja viime vuoden voittajamaan Ukrainan tämänvuotisista viisuedustajista.

BIG 5 -maiden renessanssi jatkuu tänäkin vuonna. Suorat finalistit ovat pärjänneet verrattain mainiosti vedonlyöntitilastoissa, ja nämä kuusi viisua rikastuttavat tämäniltaisen viisufinaalin musiikillista diversiteettiä. Euroviisuissa on tilaa kaikelle: niin taideflamencolle kuin sukkahousuheville.

6. RANSKA: La Zarra – Évidemment

Kanadalaissyntyinen viisudiiva kimaltelee korkeuksissa ja tulkitsee tyylikkään viisun, jonka genreksi on luonnehdittu urbaani chanson. Kypsää, elämänmakuista populaarimusiikkia aikuiseen makuun.

Ranska tarjoilee hienon, sofistikoituneen kolmeminuuttisen, josta huokuu periranskalainen chansonperinne, mutta joka ei menetä hitustakaan arvokkuuttaan diskobiitin lähtiessä käyntiin. Samanaikaisesti ajaton ja moderni. Solisti on huippuammattilainen ja taustajoukoissa on meritoituneita tuottajia, jotka ovat tehneet yhteistyötä muun muassa David Guettan ja Dua Lipan kanssa.

Ranska käväisi parhaimmillaan jo vedonlyönnin kolmantena, mutta tällä hetkellä majailee jossain kuudennen sijan paikkeilla. Eräät euroviisufanit ovat elätelleet toivoa, että La Zarra nappaisikin raatiäänestyksen ykkössijan Ruotsin Loreenin nenän edestä. Ranskan menestystoiveet lepäävät raatien harteilla, sillä näin aikaiselta esiintymisnumerolta en usko Ranskan saavuttavan kovinkaan kummoista yleisöäänestystulosta. Ranskalla on ollut muutoinkin taipumusta menestyä heikommin kuin ennakkoveikkaukset povaavat, vain Barbara Pravi (2021) on yltänyt kärkisijoille.

Arvioni: 5 / 5
Veikkaus: Tulostaulun vasen puolisko, toivottavasti...

PS. Ilmeisesti Kalle Niemen suomenkielisessä tekstityksessä laulun sanat "mes rains" on käännetty "minun munuaiseni". Se on toki teknisesti oikein, mutta tässä yhteydessä ilmaisu tarkoittanee lanteita. Eihän ilkikurinen Serge Gainsbourg todellakaan tarkoittanut laulaessaan "je viens entre tes reins" tulevansa Jane Birkinin munuaisten väliin.

8. ESPANJA: Blanca Paloma – Eaea

Espanjan panostus Liverpoolin Euroviisuihin on Una Paloma Blanca. Tämä valkoinen kyyhkynen kujertaa modernin flamencon keinoin vuoden viisukattauksen taidepläjäyksen. Riipaiseva lyyrinen sanoitus.

Espanjan viisu lienee vuosikertansa polarisoivin. Yhdet pissaavat hunajaa upean taide-elämyksen äärellä, toiset eivät voi sietää vahvaäänisen naisen ja taustakuoronsa "ulinaa". Eihän tällaisen tyylilajin kuulukaan olla jokaisen kupin teetä, mutta ainakin reaktio katsojissa on taattu.

Blanca Paloma on äärimmäisen taitava laulaja ja hänen äänenkäyttönsä ansaitsee kaikki ylisanat. Esitystä on kehuttu vangitsevaksi, vaikka valojenkäyttö lipsuu ajoittain epileptikon painajaisen puolelle. Euroviisufanit usein kiittävät Itä-Euroopan maita, kun niiden viisut ammentavat kansallisesta musiikkiperinteestä. Eaea osoittaa, että myös länsieurooppalainen maa voi nojautua viisuvalinnassaan etnomusiikkiin.

Espanja on tällä hetkellä vedonlyönnissä peräti viidentenä. Ilta näyttää realisoituuko noin korkea sijoitus näin omintakeiselle viisulle. Espanjan odotetaan pärjäävän raatiäänestyksessä, mutta en täysin poissulkisi skenaariota, jossa Espanja menestyykin paremmin yleisöpisteissä. Kokonaisuus jakaa voimakkaasti mielipiteitä, mikä on aina riski raatiäänestyksessä, sen sijaan puhelinäänestyksessä kappaleen vihaajat eivät voi jakaa miinuspisteitä.

Arvioni: 3 / 5 (Arvostukseni Espanjan asennetta kohtaan 5 / 5, mutta en rehellisesti sanottuna jaksaisi nonstoppina kuunnella tätä...)
Veikkaus: ???

PS. Espanja luotti flamencoon myös vuonna 1983. Silloin Remedios Amayan viisu ¿Quién maneja mi barca? jäi nollille, koska 80-luvulla euroviisut eivät saaneet poiketa millään tavalla muotista. Nyt 40 vuotta myöhemmin pitäisi olla mahdollisuudet huomattavasti suurempaan pistepottiin.

11. ITALIA: Marco Mengoni – Due vite

Marco Mengoni edusti Italiaa kymmenen vuotta sitten Malmön Euroviisuissa. Nyt miehistynyt ja parran kasvattanut Mengoni palaa viisulavalle kimaltelevassa metallipaidassaan tekemään sen, minkä italialaiset parhaiten osaavat: tulkitsemaan antaumuksella klassista melodista balladia.

Italian viisua on arvosteltu yllätyksettömäksi, koska Due vite edustaa tyylipuhdasta italoballadia – sellaisia Italia on lähettänyt Euroviisuihin monen monta kertaa. Mutta italialaiset pysyvät syystä omalla vahvuusalueellaan, sillä he hallitsevat juuri tämän lajin hemmetin hyvin. Marco Mengoni on viisufinaalin komeaäänisin miesartisti ja niin karismaattinen, ettei haittaa, vaikkei katse aina löydäkään kameraa. Due vite voitti helmikuussa San Remon laulukilpailun, minkä myötä kappale on ollut kevään megahitti Italiassa. Sen vuoksi Due vite on ollut tämänvuotisen viisusadon kuunnelluimpia kappaleita suoratoistopalveluissa. Esityksestä päätellen Italiassa on otettu vaikutteita UMK:sta, sillä Robin Packalenin helmikuisesta vedosta tutut trampoliinit ovat päässeet mukaan.

Marco Mengonin edellinen viisu L'essenziale sijoittui vuonna 2013 seitsemänneksi. Seitsemäs sija kuulostaisi passelilta myös tällä kertaa.

Arvioni: 4 / 5
Veikkaus: TOP-10

19. UKRAINA: Tvorchi – Heart of steel

"Joskus pitää vain tietää koska on hyvä näyttää keskisormea." Tvorchi-duon viisu teräksisestä sydämestä on motivaatiolaulu Ukrainan kansalle sodan keskellä.

Ukrainan euroviisukarsinnat järjestettiin joulukuussa pommisuojassa. Andri Hutsyljakin ja Jeffery Kennyn muodostama duo Tvorchi voitti yllättäen kilpailun jenkkityylisellä elektronisella poprockilla. Ukrainan viisuesitykset ovat perinteisesti vakuuttavia, ja kieltämättä Heart of steel on näyttänyt harjoitusklipeissä visuaalisesti vetävältä. Värimaailma tukee kappaleen painostavaa tunnelmaa.

Viime kevään Euroviisujen yleisöäänestyksessä Euroopan kansakunnat toinen toisensa jälkeen osoittivat liikuttavan yksimielisesti tukensa Ukrainalle. Niin raadollista kuin se onkin, Ukrainan sota ei ole enää samalla tavalla läsnä esimerkiksi meidän länsimaisten kakkapäiden somefeedeissä, joten ehkäpä samanlainen myötätunnon ele ei toistu tänä vuonna. TOISAALTA, Ukrainan esitysvuoro tulee varmasti olemaan jälleen finaalilähetyksen tunteikkaimpia hetkiä. Ukrainan tilanne on esillä pitkin finaalilähetystä. Liverpoolin areenalla yleisön joukossa on tuhansia ukrainalaisia, joille oman maan viisuesiintyminen vastaa illan ylevimmästä hetkestä ja vastaanotto lienee sen mukainen. Vedonlyönnissä Ukraina on kolmantena heti Ruotsin ja Suomen jälkeen, ja esiintymisnumero on kieltämättä mainio, joten ken tietää...

Helsingin Sanomat: Ukrainaa Euroviisuissa edustava yhtye osallistui karsintoihin pommisuojassa: "Kaikkia ukrainalaisia yhdistää ahdistus"

Arvioni: 2,5 / 5
Veikkaus: Voi voittaa tai flopata tai jotain siltä väliltä. Illan arvaamattomin elementti.

21. SAKSA: Lord of the Lost – Blood & glitter

Saksalainen heviyhtye oli valmistamassa viime vuonna Suomessa kymmenettä albumiaan, kun levy-yhtiö Napalm Records ehdotti kappaleen lähettämistä Saksan euroviisukarsintaan.

Mikäs olisikaan osuvampi nimi goottimetallia soittavan bändin euroviisuksi kuin Blood & glitter? Kyseessä ei ole kuitenkaan laulukilpailua varten räätälöidystä viisukitschistä, vaan omassa musiikkityylissään arvostetusta yhtyeestä, jota esimerkiksi Lordi on hehkuttanut. Bändi on kevään mittaan esittänyt hulvattomat versiot sekä Saksan viisuvoittajasta Satellite että Käärijän Cha cha chasta. Rokkipoliisit tietysti nyrpistävät nenäänsä viihdyttävälle melodiselle glitterheville, mutta tunnetusti jos kaikkien maailman rokkipoliisien huumorintaju muutettaisiin puolukoiksi, tulisi melkein puoli sangollista puolukoita, joista saataisiin kuusi lautasellista vispipuuroa.

Saksan viisumenestys on ollut viime vuosina onnetonta. Sijoitukset ovat vaihdelleet viimeisen ja toiseksi viimeisen välillä. Tänä vuonna Saksan esitys ei mene ohituksella, mikä on huomattava kohennus maan viisukulttuuriin. Siltikään kärkisijoille ei ehkä ole tänäkään vuonna asiaa. Hevi euroviisukontekstissa ei herätä enää minkäänlaista sokkireaktiota. Lord of the Lostin energialataus on vaisu esimerkiksi verrattuna Käärijään. Raatiäänestyksessä Blood & glitterin kannatus jäänee olemattomaksi, joten menestys mahtanee olla yleisöäänestyksen varassa.

PS. Kiinnittäkää huomiota solisti Chris "The Lord" Harmsin piukkoihin yksilahkeisiin pöksyihin, jotka eivät jätä kaikkea arvailun varaan.

Arvioni: 3,5 / 5
Veikkaus: Tulostaulun oikea puoli

26. ISO-BRITANNIA: Mae Muller – I wrote a song

Petit minua. Suutuin niin, että teki mieli hajottaa Mersusi, mutta sen sijaan kirjoitin laulun, jossa ilmiannan sinut ja tekosi.

Britannian freesi tanssipop vaikutti lupaavalta tapaukselta. Näppärät melodiankuljetukset ja sanoituksessakin kuuntelemisen arvoinen tarina. Viimeinen esiintymisnumero oli kuin lottovoitto isäntämaalle. Ikävä kyllä, heikoimmaksi lenkiksi on osoittautunut solisti. Vuonna 2019 debyyttialbuminsa julkaissut Mae Muller taitaa olla sittenkin vielä liian kokematon euroviisuestradille, sillä harjoitusvideot ovat näyttäneet ja kuulostaneet karmaisevilta. Ponneton meininki jää kauas levytysversion tasosta.

Jos live on katastrofaalinen, Britannia floppaa – ja pahasti. Se olisi harmittava kolaus maan viisukulttuurille, joka viime vuonna valloittavan Sam Ryderin ansiosta nousi vihdoin ja viimein syvästä alhosta uuteen kukoistukseen. Valuuko brittien uudelleenherännyt viisuinnostus kolmessa minuutissa vessanpöntöstä alas ja pääsevätkö valloilleen jälleen iänikuiset nurinat siitä, kuinka Britannian on turha odottaa menestystä Euroviisuissa, koska eurooppalaiset vihaavat saarivaltiota.

Arvioni: 4 / 5 (koska biisi on hyvä ja levytysversiota kuuntelee mielellään)
Veikkaus: Tulostaulun oikea puolisko, ehkä bottom-5?

Ylen Viisukatsomon puuhapaketti
Sivusto sisältää muun muassa Kalle Niemen kynäilemät suomenkieliset tekstitykset, joita hyödynsin tässä kirjoituksessa.

Vedonlyönti katsottavissa muun muassa Eurovisionworld-sivustolta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti