11. toukokuuta 2024

Euroviisut 2024: Kaikkien aikojen eurofarssi huipentumassa tykkäätkö Israelista -äänestykseen?


Minulla oli vakaa aikomus kirjoittaa tänä vuonna "opas finaaliin", jossa olisin kommentoinut euroviisufinaalin esiintymisjärjestystä ja veikkaillut kilpailijoiden menestymismahdollisuuksia. Valitettavasti torstain semifinaalin jälkeen tapahtuneiden ennenkuulumattomien käänteiden seuraaminen on vienyt aikaa. Tilanne elää jatkuvasti ja kokonaiskuva muuttuu koko ajan. Sen vuoksi omien raapustusten viimeistelemiseen ei ehtinyt paneutua asiaankuuluvalla tavalla. Julkaisen kuitenkin hajamietelmiä olennaisimmista aiheista.

"United by music" on Eurovision laulukilpailujen vakiintunut slogan. Tänä vuonna viisuinstituutioon niin olennaisesti kuulunut yhteisöllisyyden tunne on ollut tipotiessään. Lisäksi ilmassa on merkkejä, jotka enteilevät illan finaanilähetyksen huipentuvan äänestykseen, jolla ei ole mitään tekemistä musiikin kanssa.

Vielä tiistain semifinaalin aikana vanha kunnon viisuinto nosti päätään. Suomen esitys oli parantunut huomattavasti UMK:sta. Windows95manin esiintymiseen oli onnistuttu lisäämään huumoria juuri sopivalla tavalla. Toivottavasti tänä iltana hän ehtii pukea shortsit ajoissa jalkaan.

Torstain semifinaalin jälkeen tunnelmat ovat olleet kaoottiset. Alankomaiden edustaja Joost Klein diskattiin tänään aamulla euroviisufinaalista torstaina sattuneen insidentin vuoksi. Euroviisujen historiassa ei ole koskaan hyllytetty ketään näin myöhäisessä vaiheessa. Alankomaiden oli määrä esiintyä finaalissa numerolla viisi. Iltapäivällä EBU tiedotti, että esitystä numero viisi ei tämän illan finaalissa nähdä, muiden kilpailijoiden esiintymisnumerot pysyvät ennallaan. Esityksestä numero neljä hypätään esitykseen numero kuusi.

Alankomaiden diskaamisen ohella useampi maa on uhkasi vetäytyä viisufinaalista. Artistit eivät ole ilmestyneet kenraaliharjoituksiin. Ranskan edustaja alkoi pitää kenraaliharjoituksessa vetoavaa puhetta rauhan puolesta. Pisteidenlukijat vetäytyvät tehtävistään. Mitä kaikkea tänään vielä ehtiikään tapahtua?

Keväällä 2024 euroviisukeskustelu on pyörinyt lähinnä yhden asian ympärillä: Israelin osallistumisen. Euroviisuihin on kohdistettu äänekkäitä boikottivaatimuksia. Viisuviikkoa Malmössä ovat värittäneet mielenosoitukset, buuaukset kilpailuareenalla ja ennätyksellisen mittavat turvallisuustoimet. Israeliin kohdistuva huomio voi pahimmassa skenaariossa johtaa nurinkuriseen lopputulokseen.

Torstain semifinaalin päätyttyä Italian televisio esitteli vahingossa maansa puhelinäänestystuloksen. Italiassa on laki, joka velvoittaa ilmoittamaan puhelinäänestysten eritellyt tulokset, mutta Euroviisujen semifinaalien äänestystuloksia ei tietenkään saisi julkistaa ennen finaalilähetyksen päättymistä. Italian semifinaaliäänissä Israel oli saavuttanut liki 40 % annetuista äänistä. Tulos on mieletön. Italian vuoto voi ennakoida kaikkien aikojen äänestysfarssia. Israelin kannattajat aktivoituvat äänestämään Euroviisuissa kannanottona. Some on täyttynyt kampanjoista, joissa kehotetaan äänestämään tänä iltana Israelin äänestysnumeroa. Suhtautuminen Israelin euroviisuun on valjastettu osaksi identeettipolitiikkaa. Muun muassa suomalaisista poliitikoista Wille Rydman, Atte Kaleva, Seida Sohrabi ja muut hengenheimolaisensa ovat ilmaisseet toivovansa Israelin euroviisuvoittoa. Israelin edustussävelmää Hurricane he eivät ole luonnehtineet sanallakaan – tärkeintä on ilmeisesti, että vihervasemmistoa ja "wokea" vituttaa.

Illan jännittävin kysymys onkin: mobilisoituuko tietynlainen kansanosa osoittamaan mielipiteensä Israelista. Euroviisujen yleisöäänestyksessä ei voi antaa miinusääniä, joten Israelin vastustajat eivät voi ilmaista näkemystään äänestyksessä. Sen sijaan Israelin kannattajat saattavat onnistua keskittämään äänensä. Muiden äänestäjien äänet hajaantuvat kaikkien muiden ehdokkaiden kesken. Mikäli Israel todella voittaisi tämäniltaisen kilpailun poliittisista syistä, Euroviisujen tulevaisuus voi olla vaakalaudalla.

Torstain tietovuodon jälkeen Israel on noussut vedonlyönnissä peräti toiseksi. Ylivoimaisesti suurin ennakkosuosikki on kuitenkin edelleen Kroatian Baby Lasagna, jonka voittotodennäköisyys on 44 %, kaksi kertaa suurempi kuin Israelilla.

Semifinaalien tulokset ratkaistiin yleisön äänillä. Finaalissa musiikin asiantuntijoista koostuvat raadit määrittelevät pisteistä puolet. Aluksi pisteidenantajat ilmoittavat raatiäänestyksen pisteet, minkä päätteeksi juontajat ilmoittavat yleisöäänestyksen tulokset. Raatiäänestyksissä harvemmin pärjäävät polarisoivat esitykset, jotka jakavat mielipiteitä. Yleisöäänestyksissä taas tuppaavat menestymään kilpailijat, jotka erottuvat joukosta finaalin kappalekavalkadissa.

Suomen huumoripläjäys tuskin tulee menestymään raatiäänissä mairittelevasti. Suomi voi jäädä raatiäänestyksessä vihoviimeisten joukkoon. Suomen menestys nojaa yleisöäänten varaan. Toisen epäonni on toisen onni: Alankomaiden Joost Klein oli ennakkosuosikkien joukossa, mutta nyt hänen huumoriesityksensä on tippunut pelistä pois. Kenties finaalin hersyvimmästä huumorituokiosta ja piristysruiskeesta vastaakin Suomi?

Finaalin uudistus: yleisöäänestyksen äänestysaika alkaa jo ensimmäisen kilpailukappaleen aikana. Käytäntö oli voimassa Euroviisuissa myös vuosina 2010 ja 2011. Euroopan yleisradioliitto EBU:n lausuntojen mukaan muutoksella ei tuolloin ollut vaikutusta katsojien äänestyskäyttäytymiseen. Suurin osa äänistä annettiin vasta siinä vaiheessa, kun kaikki kilpailukappaleet olivat esitetyt. Mutta ainakin muutoksilla varmistettiin, että katsojilla on mahdollisuus äänestää mahdollisimman pitkään Ruotsia, joka arvottiin esiintymään heti finaalin alkajaisiksi.

Eurovision laulukilpailun 2024 finaalikattaus ja satunnaisia kommentteja


1. RUOTSI: Marcus & Martinus – Unforgettable


Eurovision laulukilpailu on voitettu viimeksi esiintymisnumerolta yksi 40 vuotta sitten. Mutta mikäs maa se silloin voittikaan? No tietenkin Ruotsi – jota silloinkin edustivat veljekset! Mitäpä jos ympyrä sulkeutuisi ja Malmössä päästään viettämään Abban viisuvoiton 50-vuotisbileiden ohella myös Herreysin ja Diggi-loo diggi-leyn 40-vuotisjubileumia.

Aikainen esiintymisnumero testaa kuinka unforgettable Ruotsin viisu tänä vuonna onkaan. Yleisöpisteet eivät välttämättä ole huikaisevat – Ruotsi on pärjännyt vedonlyönnissä tänä vuonna yllättävän nihkeästi ja majaillut kymmenen parhaan ulkopuolella. Mutta raadit voivat taas kerran rakastaa Ruotsia, joka on virittänyt viisupakettinsa viimeisen päälle norjalaiskaksosten esittäessä klubihittiään Matrixissa. Ajoittain ruotsalaisten viisujen ainaista raatimenestystä hämmästellessä tuntuu kuin olisin vetänyt punaisen pillerin.

2. UKRAINA: Alyona alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria


Ukrainan esitys oli vuoden vaikuttavimpia. Sotaviittaukset olivat toteutetut hienovaraisen tyylikkäästi. Jerry Heil oli haarniska-asussaan kuin valkyria, joka kohosi taistelutantereelta Valhallaan, samalla kuin valoefektit loivat mielikuvaa räjähtävistä ammuksista.

Viime vuonna Ukraina sijoittui kuudenneksi (yleisöpisteissä neljänneksi) käsittämättömällä kappaleella. Näin upealla kokonaisuudella maan pitäisi olla kärkitaistelussa mukana. Esiintymisnumero on hämmästyttänyt. Koskaan aikaisemmin tuottaja ei ole asettanut yhtä suurinta ennakkosuosikkia pahamaineiselle kakkospaikalle. Yritettiinkö Ukraina "haudata" pois voittotaistelusta, jotta EBUn ei tarvitse pähkäillä seuraavan vuoden järjestäjämaata.

3. SAKSA: Isaak – Always on the run


Juuri kun eläteltiin toivoa, että Saksan surkea viisumenestys kääntyisi, tuottaja laittoi Saksan esiintymään surkealle esiintymisnumerolle. Saksan menestys nojaa raateihin. Yleisöäänestystulos voi näin aikaiselta esiintymisnumerolta jäädä surkeaksi, toivottavasti ei sentään tule nollaa pistettä.

4. LUXEMBURG: Tali – Fighter


Mukavaa, että Luxemburg palasi takaisin Euroviisuihin kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen ja eteni paluuviisullaan loppukilpailuun asti. Toivottavasti maan viisuinto ei laannu, vaikka tänään lopputuloksena olisikin häntäpään sijoitus. Yleisöäänestyksessä Israel antanee pisteitä israelilaissyntyiselle artistille, ja ehkä Ranskasta ja muista Benelux-maista voi herua jotain, joten tokkopa jäädään ihan nollille.

5. ALANKOMAAT: Joost Klein – Europapa


6. ISRAEL: Eden Golan – Hurricane


Alankomaiden diskaamisen jälkeen israelilaiset artistit esiintyvät peräkkäin. Vuoden kohkatuin ja vastustetuin esitys. Yleisöäänestyksessä ei voi antaa miinusääniä, joten boikotoijat ja Israelin vastustajat eivät voi osoittaa viisulle epäsuosiota. Raatilaisilla on mahdollisuus negatiiviseen äänestämiseen. Erittäin todennäköisesti ainakin osa raatilaisista jättänee Israelin tarkoituksella pisteittä. Yleisöpisteitä luetellessa joudutaan jännittämään minkälainen jytky sieltä tuleekaan.

7. LIETTUA: Silvester Belt – Luktelk


Epäkiitollinen tehtävä esiintyä heti vuoden kohutuimman kolmeminuuttisen jälkeen. Liettuan hypnoottinen biitti taitaa hukkua massaan. Liettua lukeutuu niihin maihin, jotka hyötyvät yleisöpisteissä diasporaäänistä (Britannia, Irlanti, Norja + muut Baltian maat).

8. ESPANJA: Nebulossa – Zorra


Espanjan feministinen syntikkaviisu tuo ensimmäiset mieskankut lavalle. Toiset vilauttelee taiteilija Teemu Keisteri esiintymisnumerolla 17. Finaalikavalkadi on kuitenkin pullollaan kohuesityksiä, joten pakarat tuskin viitoittavat korkealla. Jonkun täytyy sijoittua sijalle 25.

9. VIRO: 5miinust x Puuluup – (Nendest) Narkootikumidest ei tea me (küll) midagi


Kilpailee huumoriäänistä Suomen kanssa, mutta ymmäretäänkö vitsiä Baltian ulkopuolella. Potentiaalinen Suomen yleisöäänestyksen 12 pisteen kohde.

10. IRLANTI: Bambie Thug – Doomsday blue


Vuoden hätkähdyttävin esitys on ylittänyt mediakynnyksen, levinnyt somessa kulovalkean lailla ja semifinaaliesitys on ollut YouTubessa yksi katsotuimmista. Raatimenestys voi olla kohtalaista. Yleensä viisuesitykset, jotka polarisoivat vahvasti mielipiteitä, eivät ole kuumaa valuuttaa raatiäänestyksessä. Vaikka maan raadissa istuisi yksi jäsen, joka ymmärtää Doomsday bluen taiteellisten ansioiden päälle, toinen saattaa pitää sitä järkyttävimpänä melusaasteena ja rappioon johtavana esityksenä. Raatien maakohtaiset pisteet ovat aina viiden raatilaisen keskiarvo. Yleisöäänestyksestä Irlanti napannee ison pistepotin, sillä esityksen vihaajat eivät voi antaa miinusääniä. Kenties lopputulos samaa luokkaa kuin Islannin Hatarilla viisi vuotta sitten (186 pistettä), joka oli niin ikään aikansa kohuesitys.

11. LATVIA: Dons – Hollow


Latvia ensimmäistä kertaa viisufinaalissa sitten vuoden 2016! Finaalipaikka oli semifinaalien suurimpia yllätyksiä. Dons lauloi moitteettomasti, joten hän oletettavasti vei balladiäänet, joiden ennakkoveikkauksissa uskottiin kohdistuvan Belgian Mustiille, jolla taas oli ikävä kyllä suuria vaikeuksia osua nuotteihin. Kolmen omintakeisen ja persoonallisen esityksen jälkeen perinteinen balladi voi virkistää. Latvia voi pärjätä raatiäänestyksessä hyvin. Yleisöpisteitä ainakin Baltiasta.

12. KREIKKA: Marina Satti – Zari


Torstaina pohdin, että onko Kreikan TikTok-esityksen ryydittämästä etnosillisalaatista paikalliseksi suosikiksi: Balkanilta ja muualta Välimeren alueelta luvassa pistevyöry, muu Eurooppa ihmettelee?

13. ISO-BRITANNIA: Olly Alexander – Dizzy


Onnistuuko Iso-Britannia menestymään esityksestä huolimatta – vai juuri sen takia. Visuaalinen televisiokuvaa varten suunniteltu esitys ja suorasukainen homoerotiikka vievät huomion kappaleelta.

14. NORJA: Gåte – Ulveham


Toistuukohan Norjan perinteinen kaava: raadit nihkeilevät, yleisöäänestyksestä lämpimämpi vastaanotto. Ymmärretäänkö Ulvehamia Pohjolan ulkopuolella?

15. ITALIA: Angelina Mango – La noia


Italian esitys oli pettymys: Angelina Mango tanssijoineen hukkui isolle lavalle. San Remon -esityksen intensiteetti oli osa kokonaispaketin viehätystä. Raatien uskoisi arvostavan laadukasta suoritusta.

16. SERBIA: Teya Dora – Ramonda


Kaikki osallistuvat entisen Jugoslavian maat äänestettiin finaaliin! Saavutusta tosin himmentää ikävä tosiasia, etteivät Bosnia-Hertsegovina, Pohjois-Makedonia ja Montenegro osallistu tänä(kään) vuonna viisuihin. Serbian rauhallisella balladilla tuskin hätyytellään kärkisijoja. Serbia tuppaa yleensä yleisöäänestyksessä saamaan useiden kymmenien pisteiden pottia naapurimailtaan ja siirtolaisilta, mutta esimerkiksi viime vuonna tuki jäi hämmästyttävän alhaiseksi.

17. SUOMI: Windows95man – No rules!


Karnevalistiset huumoriesitykset ovat usein jääneet raatiäänestyksessä viimeisten joukkoon. Suomen viisumenestys lepää täysin yleisöäänestyksen varassa.

18. PORTUGALI: Iolanda – Grito


Kunnioitettavaa, että Portugalin vaikea draamaviisu, pääsi finaaliin. Portugali menestynee raatien keskuudessa paremmin kuin yleisöäänissä. Yleisöäänet lienevät yksinomaan Portugalin vakituisten tukijoiden varassa (Ranska, Sveitsi, Espanja ja Luxemburg).

19. ARMENIA: Ladaniva – Jako


Iloiset etnorallatukset ovat yleensä keränneet menestyksensä yleisöäänestyksessä.

20. KYPROS: Silia Kapsis – Liar


Loppupuolelle on kertynyt näitä aivottomia tanssipoppiksia, joissa on naissolisti ja neljä tanssijaa. Syövätkö toistensa kannatusta? Yleisöäänestyksessä Silia Kapsis saanee 12 pistettä sekä Kreikasta että kotimaastaan Australiasta.

21. SVEITSI: Nemo – The code


Sveitsin ilmiömäinen Nemo oli pitkään vedonlyönnin kakkonen, kunnes Israel kiilasi torstain semifinaalin jälkeen ohi. Potentiaalinen raatiykkönen?

22. SLOVENIA: Raiven – Veronika


Slovenian naturistisen esityksen finaalipaikka hämmensi suunnattomasti tiistaina. Draamapaukku voi kerätä raadeilta kohtuullisesti kannatusta. Tiistaina kirjoitin: mahtaako Slovenia kerätä pisteitä muualta kuin Kroatiasta ja Serbiasta? No, selvästi keräsi, mutta kuinka käy tänään.

23. KROATIA: Baby Lasagna – Rim tim tagi dim


Kestääkö ennakkosuosikin kantti loppuun asti. Ainakin esiintymisnumero on loistava. Kroatia menestynee loistavasti yleisöäänestyksessä, mutta lämpenevätkö raadeissa istuvat musiikkisnobit Baby Lasagnan meiningissä. Joutuuko hänkin kokemaan Käärijän kohtalon?

24. GEORGIA: Nutsa Buzaladze – Firefighter


Iloitaan siitä, että Georgia pääsi – Latvian tavoin – ensimmäistä kertaa finaaliin sitten vuoden 2016. Kroatian rynkytyksen jälkeen Georgia voi kuulostaa aika vaisulta.

25. RANSKA: Slimane – Mon amour


Vai tyhjentääkö komeasti laulava charmantti mies illan viimeisellä balladillaan kaiken melskeen keskellä pajatson? Ranskan balladi on varmasti monien mielestä aivan liian pateettinen ja siirappinen, mutta kohderyhmä lienee aivan myyty. Menestynee tasaisesti sekä raadeissa että yleisössä?

26. ITÄVALTA: Kaleen – We will rave


Kaleenin laulusuoritus torstain semifinaalissa oli niin onneton, että raadeilta lienee luvassa kylmää kyytiä. Auttaako viimeinen esiintymisnumero menstykseen yleisöäänissä? Illan päätteeksi nähdään, kumpi vetää pidemmän korren ysärikilpailussa: Suomi vai Itävalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti