9. toukokuuta 2017

Euroviisut 2017: 1. semifinaalin arviot


Arvioin tässä blogipostauksessa tämäniltaisen 62. Eurovision laulukilpailun ensimmäisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Oman mielipiteeni lauluihin ilmaisen tähtiarvostelulla (* – *****). Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen mahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. 50/50 tarkoittaa, että esityksellä voi olla potentiaalia päästä finaaliin, mutta ei ole yllätys, mikäli esitystä edustaneen maan nimeä ei kirjekuorista paljastukaan. Veikkauksilla ei ole mitään tekemistä omien mieltymysteni kanssa. Olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä, joka ratkaistaan yleisöäänestyksen ja raatiäänestyksen yhteistuloksella.

Ensimmäisessä semifinaalissa kilpailee 18 esitystä, joista kymmenen pääsee jatkoon lauantain finaaliin. Tänä vuonna semifinaalit ovat poikkeuksellisen tasapaksuja. Eurovision laulukilpailu on muuttunut 2010-luvun aikana entistä ammattimaisemmaksi kilpailuksi, joten viisuissa on nykyään entistä vähemmän sysipaskoja amatöörimäisiä räpellyksiä, joita vielä edellisen vuosikymmenen aikana nähtiin ja kuultiin ihan riittävästi. Veikkaaminen on tänä vuonna haastavaa juuri sen vuoksi, että niin monet kilpailukappaleet ovat hyvin tasapaksuja ja samanlaisesta muotista veistettyjä.


1. RUOTSI: Robin Bengtsson – I can't go on **** VARMAHKO FINALISTI
Dressman-miehet esittävät juoksumatolla laadukasta keskinkertaisuutta.

Ruotsalainen euroviisukoneisto näyttää jälleen osaamistaan. Tarttuva kappale ei sinänsä ole maailmoja mullistava, mutta kun siihen yhdistetään show, jossa jokainen sekunti, jokainen liike ja jokainen kamerakulma on hiottu loppuun asti, syntyy täydellistä eurovisio-viihdettä.

2. GEORGIA: Tamara Gachechiladze – Keep the faith *** 50/50
Tämän vuoden anti-Venäjä -viisu on oikeaoppinen festivaaliballadi. Georgian karsinnassa taustascreenillä nähtiin Venäjä- ja Putin-vastaisia iskulauseita, jotka on ymmärrettävistä syistä nyt kansainvälisessä kilpailussa jätetty pois. Solisti Tamara oli aikoinaan Stephane & 3G -kokoonpanossa, joka pyrki viisuihin We don't wanna put in -provokaatiolla.

Georgia on niin fifty-fifty-tapaus kuin vain olla voi. Upeaääninen Tamara tulkitsee vahvasti voimakkaan perusballadinsa, joka tuskin ainakaan ärsyttää ketään. Georgia on myös tupannut aina pääsemään finaaliin silloin, kun maan viisu ei ole (euroviisukontekstissa) käsittämätön. Toisaalta esiintymisnumero on huono, tässä semifinaalissa riittää kilpailua naisballadeista ja on vaikea uskoa, että eurooppalaiset äänestäisivät massoittain näin viisumaista balladia, koska semifinaalissa on tarjolla paljon ns. "oikeaa" musiikkia. Georgialle voi käydä tänä iltana miten tahansa.

3. AUSTRALIA: Isaiah – Don't come easy ***½ TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Lahjakas nuori pop-idoli laulaa 17-vuotiaan elämänkokemuksella "been burned too many times".

Siinä missä Georgia edustaa ennemmin "euroviisumaista" musiikkia, Australian modernihko radiopop voisi elää myös Euroviisujen ulkopuolella. Veikkaan, että karismaattinen ja hurmaava Isaiah saa tänä iltana paljon uusia faneja eurooppalaisista nuorista tytöistä. Euroviisuhullut australialaiset ovat aikaisemmilla osallistumiskerroillaan pärjänneet loistavasti (2. ja 5. sija). Tänä vuonna tuskin sujuu enää yhtä hyvin, mutta yllätyn, mikäli Australian tie tyssäisi jo semifinaaliin.

4. ALBANIA: Lindita – World **½ TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Albania lähettää jälleen kerran huutavan naisen tulkitsemaan hahmotonta balladia.

Albanian kappale on oikeastaan ihan kiva... aina sen ajan, kun laulun kuulee. Biisin päätyttyä laulusta ei jää minkäänlaista muistikuvaa. Viehättävän Linditan viisu-urakka päättynee tänä iltana.

5. BELGIA: Blanche – City lights **** 50/50
Matalaääninen tulevaisuudenlupaus on saanut esitettäväkseen yhden vuoden moderneimmista pop-kappaleista.

Belgian moderni ja omaperäinen pop-kappale lukeutui alun perin ennakkosuosikkien joukkoon. Mutta voi, nuoren Blanchen harjoitukset ovat silminnäkijöiden mukaan menneet aivan penkin alle. Nuori nainen on ollut suurella lavalla kuin peura ajovaloissa ja lauluäänenkin kanssa on ollut vaikeuksia. Blanchen kiehtova matala ääni ei ole päässyt oikeuksiinsa. Esityskään ei kuulemma näytä televisioruudussa juuri miltään: pelkkää pönötystä lavalla, eikä mitään muuta. Joskus vahva kappale voi menestyä heikommallakin esityksellä, mutta mikäli esitys sujuu niin heikosti kuin on annettu ymmärtää, Belgia on pelannut itsensä ulos finaalista. Kummallinen mahalasku Belgialta ottaen huomioon, että maa on satsannut viime vuosina nimenomaan onnistuneisiin live-esityksiin.

Tähän väliin kuriositeettina sitaatti vanhalta äidinkielenopettajaltani: "Sitten kun naiset puhuu tosi matalalla äänellä, mennään jo syväkurkkuihin."

6. MONTENEGRO: Slavko Kalezić – Space **½ VARMAHKO KARSIUTUJA
Montenegron hävytön edustaja heiluttaa lettiä reippaan gay-diskon tahdissa.

Pieni ja piskuinen Balkanin häirikköoppilas Montenegro vastaa illan camp-pläjäyksestä. Kun euroviisuesitykset muuttuvat entistä vakavamielisemmiksi, lienee vain hyvä, että edes jokin maa vielä tarjoaa kädenojennuksen vanhan liiton viisufaneille. Viihdearvoa piisaa, mutta 2010-luvun Euroviisuissa tällaisella ei liene enää mitään jakoa.

7. SUOMI: Norma John – Blackbird **** TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Suomella on laadukkain viisuedustaja vuosikausiin. Solisti Leenan kauniit äänenvärit nostavat melankolisen taideballadin aivan uusiin sfääreihin. Pakottaa keskittymään ja kuuntelemaan.

Ammattitaitoisen duomme harjoitukset ovat sujuneet raporttien mukaan suorastaan erinomaisesti. Eiliset suoritukset kenraaliharjoituksissa menivät nappiin. Mikäli tämän illan esitykseen saadaan onnistunut tunnelataus ja intensiteetti, Suomen pitäisi ilman muuta edetä finaaliin. Suomen balladi erottuu indie-henkisyydellään muista perusballadeista.

8. AZERBAIDŽAN: Dihaj – Skeletons **** VARMAHKO FINALISTI
Azerbaidžan pyrkii suorastaan alleviivaavasti vuoden mustaksi hevoseksi. Esityksessä radiopop kohtaa omaperäisen taiteellisen esityksen. Tällä kertaa lauluntekijöiden joukossa on jopa yksi azerbaidžanilainen.

Azerbaidžan ei ole koskaan karsiutunut finaalista, eikä niin tule käymään tänäkään vuonna. Dihaj'n underground-tyylinen esitys saattaa vaikuttaa kummalliselta, mutta se on myös vangitseva ja jää varmasti katsojien mieleen, minkä vuoksi uskon Azerbaidžanin erottuvan edukseen. Solisti Diana on yksi illan karismaattisimpia ja kiehtovimpia esiintyjiä. Biisikin on erinomaisen toimiva.

9. PORTUGALI: Salvador Sobral – Amar pelos dois **** VARMAHKO FINALISTI
Boheemi taiteilija esittää viehättävän ajattoman laulelman, joka luo melkoisen kontrastin muovisten popviisujen kavalkadiin.

Portugali on noussut ennakkosuosikkien joukkoon, eikä ihme. Portugalin laulu edustaa kaikkea muuta, mitä vuoden 2017 Euroviisuista odotetaan. Kaunis ja hieman vanhanaikainen laulelma, joka esitetään maan omalla kielellä – kyseessä on tosiaan ensimmäisen semifinaalin ainoa kappale, jota ei esitetä englanniksi. Herttaisen Salvadorin hellyyttävä esiintyminen mikrofonin takana tekee aistikkaasta kokonaispaketista kiinnostavan. Kontrasti illan muuhun tarjontaan on niin merkittävä, että Portugali erottuu minimalistisella taideteoksellaan joukosta kaikkein parhaiten edukseen. Itselleni tosin sävelmän hienous avautui vasta useammalla kuuntelukerralla, mutta en usko sen haittaavan Portugalin menestymismahdollisuuksia. Portugali saanee äänivyöryn kaikilta niiltä, jotka ovat kyllästyneet englannin kielen ylivaltaan ja nykyaikaisiin melodiattomiin pop-hitteihin. Valitettavasti Portugali lienee "taiteellisuutensa" vuoksi Suomen pahin kilpailija. Toivotaan, että molemmille riittää kannatusta.

10. KREIKKA: Demy – This is love ***½ 50/50
Illan ensimmäinen vakavasti otettava bile-euroviisu. Montenegro ei ollut sellainen.

Jälleen hyvin fifty-fifty-tapaus: Kreikka on päässyt finaaliin yhtä kertaa lukuun ottamatta, ja silloin kappale oli puhelinäänestysmielessä toivoton. Dramaturgisesti tyylipuhdas bile-euroviisu saattaa tässä kohdassa erottua edukseen näin balladivoittoisessa semifinaalissa. Toisaalta Kreikan kappale ei ole mikään kovinkaan ihmeellinen tai omaperäinen. Voi mennä finaaliin tai sitten ei.

11. PUOLA: Kasia Moś – Flashlight ***½ 50/50
Uhkea blondi esittää yhden illan lukuisista draamaballadeista.

Puola on paluunsa jälkeen (2014) onnistunut lähettämään kiinnostavia euroviisuja, jotka ovat saaneet yleisöltä paljon pisteitä, mutta raadit ovat nyrpistäneet nenäänsä. Korkeat yleisöäänestyspisteet saattavat kertoa siitä, että puolalaiset siirtolaiset ovat kiinnostuneet Euroviisuista ja aktivoituneet äänestämään kotimaataan. Sen vuoksi Puolalla saattaa tänäkin vuonna olla hyvät saumat päästä finaaliin, vaikka kappale onkin hieman särmätön. Kappale on sellainen, että haluaisin pitää siitä enemmän. En keksi kappaleesta mitään sanottavaa, joten siteeraan Tony's Eurovisionblogia: "Puolalta nähdään semifinaalissa vahva perussuoritus, jossa ei ole mitään spesiaalia. Joskus sellainen riittää finaaliin, mutta joskus ei. 50/50."

12. MOLDOVA: Sunstroke Project – Hey Mamma *** 50/50
Moldova yrittää kohentaa viisumenestystään seitsemän vuoden takaisella somemeemillä. Luvassa on vihdoinkin jotain hupaisaa ja kepeämpää tässä vakavamielisessä semifinaalissa.

Epic Sax Guy is back! Siitä huolimatta, että Sunstroke Projectin saksofonisti Sergei Stepanov nousi Oslon viisujen (2010) myötä yhdeksi tämän vuosikymmenen suurimmaksi viisuilmiöksi, se ei auttanut Moldovaa menestymään. Tuloksena oli finaalissa vaatimaton 22. sija. Nyt Moldovan valttikorttina on heidän pöpihauskan viisunsa hyväntuulisuus, mikä saattaa olla monien katsojien mielestä tervetullut piristysruiske balladivoittoisessa semifinaalissa. Ja onhan tälläkin kertaa saksofonikuvio sangen veikeä. Veikkaan, että Moldova saa yleisöäänestyksestä paljon pisteitä. Jatkoonpääsy riippuu siitä, kuinka paljon raadit ovat dissanneet semifinaalin ainoaa huumoriveisua.

13. ISLANTI: Svala – Paper **½ 50/50
Islantia vuonna 1995 edustaneen Bo Halldórssonin eteerinen tytär laulaa illan hätkähdyttävimmässä kaula-aukossa paperista. Kyllä, paperista.

Mitäpä tästä keksisi sanoa? Omasta mielestäni tylsä, joidenkin mielestä todella nykyaikainen ja ajanmukainen pop-balladi. Voi mennä jatkoon tai olla menemättä.

14. TŠEKKI: Martina Bárta – My turn ***½ TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Tšekki tarjoaa viehättävän akustisen ja jatsahtavan kolmeminuuttisen. Enemmän luomua kuin monissa muissa semifinaalin kilpailukappaleissa.

Aina kun esikuunteluissa Tšekin kappale pyörähti soimaan, havahduin kuuntelemaan, että "mikäs tämä on". Ajattelin, että musiikin ammattilaiset voisivat jopa pitää tästä miellyttävästä laulusta, joka erottuu kaiken muovimassan joukosta. Olin jopa valmis veikkaamaan Tšekkiä vuoden mustaksi hevoseksi. Ilmeisesti kuitenkin Tšekin harjoitukset eivät ole sujuneet kovinkaan ihmeellisesti, ja harjoitusvideoiden perusteella esitys vaikuttaa vaatimattomalta. En nyt aio veikata Tšekkiä jatkoon, mutta pidätän silti oikeuden sanoa ääneen "mitäs minä sanoin", jos Tšekki pääsisikin yllättäen finaaliin.

15. KYPROS: Hovig – Gravity **½ TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA

Thomas G:sonin sylttytehtaalta on tänä vuonna syntynyt ihan pätevä mutta ontto ja tyhjyyttään kumiseva radiopoppis.

Enpä oikein keksi tästäkään mitään sanottavaa. Onhan tämä varmaan ihan ookoo. Kertosäkeistö on ihan tarttuva ja esittäjä ilmeisesti tarpeeksi taitava. Jotenkin vain Kyproksen viisu on niin persoonaton, etten mitenkään voi uskoa, että tämä onnistuisi sijoittumaan tänä iltana kymmenen parhaan joukkoon. Semifinaali sisältää kuitenkin niin paljon kiinnostavampia kappaleita. Kyproksella on ennenkin ollut sinänsä vahvoja kappaleita, jotka ovat kuitenkin menestyneet yllättävänkin huonosti (esimerkiksi 2011 ja 2013). Mikäli Suomen ja Kyproksen koko semifinaaliaikakauden kestänyt tilastoihme jatkuu tänä vuonna, niin olisihan se nyt hyvänen aika Suomen vuoro päästä finaaliin.

16. ARMENIA: Artsvik – Fly with me ***½ VARMAHKO FINALISTI
Armenia vastaa oikeaoppisesti vuoden etnopopviisun kiintiöstä.

Armenia – yksi Euroviisujen kestomenestyjistä – on yksi illan suurimmista ennakkosuosikeista. Kokonaispaketti on kaikin puolin onnistunut: ammattitaitoinen artisti, näyttävä esitys on saanut kehuja harjoitusraporteissa ja viisussa sekoitetaan poppia ja etnisiä elementtejä. Veikkaan Armenian sijoittuvan tänä iltana tältä esiintymisnumerolta semifinaalin ykköseksi.

17. SLOVENIA: Omar Naber – On my way ** TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Sloveniaa myös edellisissä Kiovan viisuissa (2005) edustanut onnistunut soluyhdelmä hakee revanssia hyvin perinteisellä balladilla.

Omar Naber on ihana. Hänen edellinen viisunsa Stop on mahtava ja mielestäni sen karsiutuminen vuoden 2005 euroviisufinaalista on yksi semifinaaliaikakauden suurimpia oikeusmurhia. Mutta. Omarin tämänkertainen balladi on ihan jumalattoman tylsä. Lisäksi Slovenian vakioäänestäjistä vain Montenegro äänestää tässä semifinaalissa. Koko muu ex-jugoblokki esiintyy ja äänestää toisessa semifinaalissa. Illan viimeinen balladi on yleensä aina mennyt semifinaalista jatkoon. Tänä iltana todella testataan päteekö se ihan mihin tahansa balladiin.

18. LATVIA: Triana Park – Line ***½ 50/50
Latvian Haloo Helsinki (Terry Wogan esittelisi "one girl and three boys") esittää urbaanin poprockin.

Latvian rockbändi erottunee joukosta edukseen, moderni kappale voisi elää Euroviisujen ulkopuolella ja esiintymisnumero on mainio. Kaipa se riittää jatkoon? Jotkut ovat moittineet solistin alavireistä laulua, mutta toisaalta tällaisessa genressä ei liene niin justiinsa laulaako täysin puhtaasti.


Veikkaisin illan finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

ARMENIA
RUOTSI
PORTUGALI
AZERBAIDŽAN
AUSTRALIA
SUOMI
LATVIA
PUOLA
KREIKKA
MOLDOVA
---
BELGIA
GEORGIA
ISLANTI
TŠEKKI
SLOVENIA
KYPROS
ALBANIA
MONTENEGRO

Korostettakoon vielä, että nämä ennakkoveikkaukset perustuvat vain etukäteisarvioihin. Näkemykseni saattavat toki muuttua, kun esitykset nähdään tänä iltana suorassa lähetyksessä.

Lisäveikkaus: Vaikka finaaliin pääsevät maat ilmoitetaankin virallisten tietojen mukaan "täysin satunnaisessa järjestyksessä", niin viime vuosina on ollut kuitenkin havaittavissa, että tuottaja selvästi hieman miettii, minkä maan jatkopaikka julistetaan ihan viimeisenä. Näin saadaan aikaiseksi hyvää tv-viihdettä. Viime vuonna tosin molemmissa semifinaalissa ilmoitettiin viimeisenä tylsästi viimeisenä esiintyneet kappaleet. Tänä iltana kuitenkin veikkaisin, että Portugalin finaalipaikka ilmoitetaan viimeisenä. Portugali on menestynyt viisuissa surkeasti (viimeksi finaalissa vuonna 2010) ja se on yleisön suuri suosikki. Kiehtova tv-viihde syntyy siitä, kun mylvivä yleisö huutaa Portugalia ja siitäkös riemu repeää, kun maan nimi paljastuu viimeisenä jatkoonpääsijänä.

Oma suosikkilistani on tietenkin asia erikseen: (perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin, joten ei sitten illalla naureskella Belgian ykkössijalle...)

12 p. BELGIA: Blanche – City lights ****
10 p. PORTUGALI: Salvador Sobral – Amar pelos dois ****
8 p. SUOMI: Norma John – Blackbird ****
7 p. AZERBAIDŽAN: Dihaj – Skeletons ****
6 p. RUOTSI: Robin Bengtsson – I can't go on ****
5 p. LATVIA: Triana Park – Line ***½
4 p. ARMENIA: Artsvik – Fly with me ***½
3 p. TŠEKKI: Martina Bárta – My turn ***½
2 p. AUSTRALIA: Isaiah – Don't come easy ***½
1 p. PUOLA: Kasia Moś – Flashlight ***½
11. KREIKKA: Demy – This is love ***½
12. MOLDOVA: Sunstroke Project – Hey Mamma ***
13. GEORGIA: Tamara Gachechiladze – Keep the faith ***
14. ALBANIA: Lindita – World **½
15. KYPROS: Hovig – Gravity **½
16. ISLANTI: Svala – Paper **½
17. MONTENEGRO: Slavko Kalezić – Space **½
18. SLOVENIA: Omar Naber – On my way **

Muita hyviä arvioita

Viisukuppila: Veikkaus ensimmäisen semifinaalin läpimenijöistä
Eurovision Ireland: Day 9 Jury Final Dress Rehearsal Semi Final 1 LIVE ROLLING BLOG, Our Semi Final 1 Top 10 Qualifiers
Tobson in Euroland: Tobson takes a guess: semi 1 in Kyiv
Tony's Eurovision blog: 2017: Ensimmäinen semifinaali - ennakkoveikkaukset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti