12. toukokuuta 2022

Euroviisut 2022: 2. semifinaalin arviot ja veikkaukset


Arvioin perinteiseen tapaan tänä iltana järjestettävän 66. Eurovision laulukilpailun toisen semifinaalin kilpailijoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.

Ennen veikkauksia muutama sananen tiistain semifinaalin tuloksista. Olin onnistunut vastoin ennakko-odotuksia listaamaan veikkausriviini peräti yhdeksän jatkoonpääsijää kymmenestä. Ainoa moka oli Albania, josta olin kirjoittanut: "Albanian esitys on harjoitusklippien ja -raporttien perusteella vaikuttanut hivenen sekavalta ja väärällä tavalla yliampuvalta." No, Albanian esitys ei ollut vain hivenen sekava vaan suoraan sanottuna aivan karseaa katseltavaa ja kuunneltavaa. Kontrastia levytetyn version ja live-esityksen välillä on verrattu CatCat-tasoiseksi. Karsiutuminen oli täysin oikea rangaistus. Tiistain lopputuloksen perusteella laatu ja ammattitaito ovat valttia äänestyksessä. Itävallan Pia Marian heiveröinen laulusuoritus ei auttanut semifinaalin ilopilleriä jatkoon, vaikka yleisö areenalla bailasi antaumuksella viisun tahtiin. Mikäli trendi jatkuu tänäkin iltana, finaaliin kannattaa veikata taitavia esiintyjiä ja korkeatasoisesti tuotettuja sävelmiä. Mutta, kuten viisuasiantuntijat aina muistuttavat: eri semifinaaleilla on omat yleisönsä ja omat tuomarinsa.

Veikkaan jokaisen kilpailuesityksen menestymismahdollisuuksia luokittelemalla ne viiteen kategoriaan: VARMAHKO FINALISTI, TODENNÄKÖINEN FINALISTI, 50/50, TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA ja VARMAHKO KARSIUTUJA. Veikkauksissa olen pyrkinyt arvioimaan mahdollisimman objektiivisesti laulun menestymismahdollisuuksia euroviisuäänestyksessä (puolet pisteistä yleisöäänestyksestä ja puolet ammattilaisraadeilta), joten veikkaukset eivät perustu omiin mieltymyksiini. Subjektiivisemman näkemykseni lauluihin ilmaisen viisiportaisella arvosana-asteikoilla (1–5, myös puolikkaat sallittuja). Arviot ja veikkaukset perustuvat lähinnä levytettyihin studioversioihin, esikatseluvideoihin ja harjoitusraportteihin. Illalla nähtävät esitykset saattavat luonnollisesti keikauttaa asetelmat päälaelleen.

Toisessa semifinaalissa kilpailee 18 esitystä, joista kymmenen äänestetään lauantain finaaliin.

1. SUOMI: The Rasmus – Jezebel

Suomen merkittävimpiin kevyen musiikin vientituotteisiin kuuluva bändi kääntää urallaan uuden sivun Euroviisuissa. Suomi tekee euroviisuhistoriaa korkkaamalla kilpailulähetyksen jo seitsemättä kertaa. Yksikään toinen maa ei ole esiintynyt yhtä usein Euroviisuissa esiintymisnumerolla yksi.

Jännitettävää riittää koko illaksi. The Rasmuksella on edellytykset yltää lauantain finaaliin, kunhan esitys menee nappiin ja siinä on riittävästi poweria. Kokemuksen ja keikkakilometrien pitäisi näkyä ammattimaisuutena, mutta euroviisulavalla rutinoitunut esiintyminen ei riitä, vaan kappale on osattava myydä potentiaalisille äänestäjille. Menneet meriitit eivät viisuäänestyksissä paina vaakakupissa, mutta onneksi haastattelujen perusteella kvartetti on ymmärtänyt sen itsekin.

The Rasmus on tyylilleen uskollinen. Jezebelin otollisinta kohdeyleisöä olisivatkin milleniaalit, jotka fanittivat bändiä 00-luvulla. Toivottavasti nuoruusmuistot ovat kultaisia ja ne innostaisivat tänä iltana tarttumaan puhelimeen ja äänestämään Rasmusta. Kappale on korkeatasoisesti tuotettu (kiitos Desmond Child!), joten sen luulisi kelpaavan riittävästi myös musiikin asiantuntijoista koostuville raadeille. Jezebelin sanoitusta on syytetty tunkkaiseksi ja vanhanaikaiseksi, mutta eikö sekin omalla tavallaan sovi kappaleelle, joka vie ajatukset vuosituhannen vaihteen tunnelmiin. Silloinhan suomalaiset olivat keskimäärin vielä täysin epätiedostavia metsäläisiä.

Suomen onneksi päädyimme samaan semifinaaliin Ruotsin ja Viron kanssa. Molemmat maat kartuttavat kiitettävästi yleisöäänestyspottiamme. Ne pisteet voivat tulla tarpeeseen. Vedonlyöntitilastoissa Suomi on semifinaalin seitsemänneksi veikatuin.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3,5 / 5

2. ISRAEL: Michael Ben David – I.M

Suomen viisuselostaja Mikko Silvennoinen puhuu usein mieskarkeista. Israelin Michael Ben David täyttänee määritelmän täydellisesti. Hän kehuu vuolaasti itseään tyhjänpäiväisessä bileviisussa, josta euroviisu-DJ:t odottavat uutta tanssilattian täyttäjää.

Tiedän monia, jotka varmasti arvostavat Israelia a) esiintyjän ulkomuodon b) kappaleen genren perusteella. Harmi vain, että itse pihvi – eli biisi – on suoraan sanottuna kehno.

"Mä oon häpeämätön ja tahraton, on voitto tavoitteeni ehdoton", lukee Kalle Niemen ja kumppaneiden kynäilemässä tekstityksessä. Toivottavasti euroviisuvoitto ei ole oikeasti kovinkaan ehdoton tavoite, sillä Israel taitaapi karsiutua ensimmäistä kertaa finaalista sitten vuoden 2014. Esiintymisnumerokin on huono, kakkospaikalta ei vielä bileet lähde käyntiin.

PS. Jodelissa oli oivallettu, että I.M muistuttaa komediasarja Schitt's Creekin unohtumatonta musiikkielämystä A little bit Alexis. What has been heard cannot be unheard, joten, olkaa hyvä, mielleyhtymä oli pakko jakaa teille kaikille.

PS2. Onkohan tekstinpätkä: "Lähi-Idässä (sic) seksikkyys nyt punnitaan / ja bäm bäm tältä se tulee tuntumaan" tämän vuoden viisutekstityshelmi?

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 2,5 / 5

3. SERBIA: Konstrakta – In corpore sano

Vuoden häkellyttävin taidepläjäys sivaltaa moneen suuntaan.

Mistä aloittaisin? Viimeisen reilun kahden vuoden aikana ihmiskuntaa on kehotettu pesemään käsiään. Teatraalinen performanssi pesuvateineen vangitsee ajankuvan. Sanoituksessa varoitellaan, kuinka sairaalloinen terveellisten elämäntapojen noudattaminen voi lopulta vaurioittaa henkisesti. Mitä hyötyä on terveestä ruumiista jos mieli on sairas. Lisäksi kappaleeseen sisältyy sisäpoliittinen kannanotto. Serbiassa esiintyville taiteilijoille ei myönnetä sairausvakuutusta ja muutoksen puolesta kampanjoidaan raivokkaasti.

Serbian viisupaketti vuosimallia 2022 on huikea. Ei populistista nuoleskelua eikä mahdollisimman laajan suosion tavoittelua, vaan tinkimätöntä omaan visioon luottamista. Samanlaista luovaa hulluttelua, jota Bosnia-Hertsegovina aikoinaan kultaisina vuosinaan esitteli euroviisuyleisölle. Tervetullutta vaihtelua tämän vuoden steriiliin viisukavalkadiin.

Serbia jatkaa melko varmasti finaaliin. Esitys on illan mieleenpainuvin ja rohmuaa vaihtoehtoäänet. Vaikka maa on tippunut Euroviisujen loppukilpailusta kolme kertaa, karsiutumiset ovat aina olleet täpäriä (Serbian heikoin viisusijoitus on semifinaalin sija 11). TOSIN, nyt satuin vilkaisemaan karttaa, ja havaitsin, että Serbialle kävi semifinaaliarvonnassa hieman huono tuuri, sillä suurin osa sen vakituisista äänestäjistä (Kroatia, Slovenia, Sveitsi, Itävalta, Italia) äänestivät jo tiistaina. Montenegron ja Pohjois-Makedonian naapuriäänien päälle Serbia tarvitsee oikeitakin pisteitä, mutta eiköhän niitä liene luvassa.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

4. AZERBAIDŽAN: Nadir Rustamli – Fade to black

Viime vuoden viisufinaalin jälkeen kirjoitin, että "Made in Sweden ei ole enää menestyksen tae". Autenttisuus on 2020-luvun viisuissa in, joten ruotsalaisten lauluntekijöiden viisutehtailulle ei ole ollut tänä vuonna kovin suurta kysyntää. Onneksi on aina Azerbaidžan, jonka mittatilaustyöviisu työllisti sentään kahta ruotsalaista biisinikkaria (ja yhtä brittiä ja yhtä tanskalaista: herra Stengaardia, joka oli laatimassa Tanskan voittoviisua Only teardrops).

Hoh-hoijaa. Tiistain semifinaalissa kuultiin kyllästymiseen asti angloamerikkalaisia geneerisiä eroballadeja ja nyt Azerbaidžan ryntää samoille apajille. Kaukasuksen öljyvaltio on taas kerran satsannut näyttäviin lavasteisiin ja viimeisen päälle hiottuun koreografiaan (joka tosin muistuttaa Azerbaidžanin 2013 komeaa esitystä). Solisti Nadir hönkäilee kieltämättä komeasti. Mitäänsanomattomasta sävelmästä huolimatta azerit voivat jälleen livahtaa finaaliin. Etenkin raadit arvostanevat oikeaoppisesti tuotettua kappaletta ja virheetöntä laulusuoritusta. Pitäähän lauantain finaalissa olla särmättömän musiikin ystävillekin jotain tarjolla.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2 / 5

5. GEORGIA: Circus Mircus – Lock me in

Georgia jatkaa euroviisuperheessä rooliaan Kaukasuksen ilopillerinä. Siinä missä Armenia ja Azerbaidžan kilpailevat hampaat irvessä Georgia marssittaa lavalle päättömän kokonaisuuden, joka koostuu progesta, psykedeliasta, brittipopista... Kolmessa minuutissa ehtii tapahtua paljon.

Serbian tavoin Georgian sirkuslauma tekee just sitä mitä haluaa eikä mielistele viisuyleisöä. Georgian finaalipaikka ei ole suinkaan mahdoton, mutta en oikein jaksa kuitenkaan uskoa siihen. Sekava rakenne ja friikki stailaus rokottanevat pistesaalista. Circus Mircusta arvostava väestönosa tuskin osallistuu massoittain viisuäänestyksiin. Tulen silti aina hyvälle tuulelle brittipopkertsistä ("Lock me up, lock me down...")

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 3 / 5

6. MALTA: Emma Muscat – I am what I am

Vihdoinkin oikeutta Tamara Lundille ja Jorma Panulalle! Mä oon mikä oon kuullaan vihdoin ja viimein viisulavalla. 59 vuotta siinä kestikin.

Malta on tänäkin vuonna löytänyt edustussävelmänsä ruotsalaisen viisutehtaan kaatopaikalta. Ilmeisesti tämä I am what I am oli alun perin tarkoitettu viisufanien jumaloimalle Dotterille, joka on hurmannut viime vuosina Ruotsin Melodifestivalenissa.

Vuoden ruotsalaisin formaattiviisu edustaa tänä vuonna siis Maltaa. Tätä siirappista ole oma itsesi -voimaantumislaulua kai kuuluisi vihata, mutta häpeäkseni joudun tunnustamaan, että kaikesta muovisuudestaan ja kliinisyydestään huolimatta etenkin kappaleen kertosäkeistö gospelvivahteineen on pelottavan tehokas. Kimaltelevaan mekkoon sonnustautunut solisti Emma Muscat tienaa elantoaan myös mallina. Vaikka hän on kokenut esiintyjä, harjoitusvideoiden perusteella Maltan esitykseen ynnätty väkinäinen koreografia ei taitu häneltä täysin luontevasti ja sen vuoksi laulun vireyskin kärsii.

Malta saattaa tunkea itsensä finaaliin. Maa on tupannut pärjäämään raatiäänestyksissä vuodesta toiseen epäilyttävän hyvin. (Ovatkohan rahakuoret liikkuneet kevään mittaan esimerkiksi San Marinon, Azerbaidžanin tai Puolan suuntaan?)

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

7. SAN MARINO: Achille Lauro – Stripper

Semifinaalin varsinaisesta ränttätäntästä eivät vastaakaan Lauri Ylönen ja kumppanit, vaan röyhkeä italialainen nulikka, joka lähtee rodeolle provokatiivisen kasarirokkinsa tahdissa.

Achille Lauro on aloittanut uransa hip hopin parissa ja sittemmin hän on kokeillut monenlaisia musiikkityylejä. Hän on osallistunut muutamaan otteeseen San Remon musiikkifestivaaleille ja hänen ansioluettelossaan on lukuisia kohahduttavia esiintymisiä, jotka ovat herättäneet paheksuntaa konservatiivissa piireissä. Tänä vuonna San Marinon lilliputtivaltio järjesti oman vastineensa San Remosta – Una Voce per San Marino, jonka Achille Lauro voitti. Nyt hänestä on kuoriutunut rokkari – tosin ulkoisesta habituksesta tulee mieleen rutiköyhän miehen Damiano.

Onko San Marinoa edustava Achille Lauro The Rasmuksen pahin rokkihaastaja? Achillen asenne on ehkä enemmän rock siinä missä Jezebel on kesympi, mutta euroviisuäänestyksessä se voi kallistua Suomen eduksi. Tai sitten säyseä Suomi on vaisu ja jää nuolemaan näppejään häpeämättömän ja raivokkaan San Marinon edetessä jatkoon. Pidän kuitenkin mahdollisena, että San Marinolle käy samalla tavalla kuin Montenegron ikimuistoiselle liehuletille vuonna 2017. Vaikka kaikki katsojat varmasti noteerasivat käsittämättömän esityksen, se oli liian yliampuva kerätäkseen suuren yleisön sympatiat. Jospa liika överiys on se Achillen kantapää, johon San Marinon finaalihaaveet kaatuvat.

San Marinon viisupaketti on vuoden mielenkiintoisimpia ja uteliaana seuraan millaisen vastaanoton Stripper saa muulta Euroopalta. Koetaanko koko maanosan laajuinen myötähäpeän aalto vai piristääkö julkea San Marino tavanomaisen viisubulkin keskellä. Saliyleisön reaktiosta ei voi päätellä mitään. Achille Laurollahan on kotikenttäetu.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2,5 / 5

8. AUSTRALIA: Sheldon Riley – Not the same

Masked Singer Australia Sheldon Riley on viisuvuosikerran taitavimpia solisteja. Musikaalimaisessa sävellyksessä hän vuodattaa riipaisevasti kiusaamistraumojaan, kamppailustaan Asperger-nuorena ja vaikeudestaan hyväksyä itsensä.

Voi voi, tämä Not the same on kuin UMK-artisti Tommi Läntisen Syvälle sydämeen sattuu. Tärkeän aiheensa vuoksi ei oikein kehtaa lytätä pahasti. Sheldon purkaa sydäntään ja paljastaa sisimpänsä poikkeuksellisen ylidramaattisella tyylillä. Tunnetta riittää mutta mahtipontisuus menee luvalla sanoen vaivaannuttavan överiksi.

Australia on keikkunut koko kevään vedonlyönnissä korkealla. Tätäkin kirjoittaessa Australia komeilee semifinaalin kolmanneksi veikatuimpana jatkoonpääsijänä. Raadit eivät voi jättää palkitsematta illan vahvinta tulkintaa. Itse en tätä ymmärrä alkuunkaan, mutta kun kaikki ympärillä kehuvat tätä fantastiseksi ja pitävät finaalipaikkaa läpihuutojuttuna, niin kaipa Sheldon pääsee kertomaan tarinaansa myös lauantaina. Yleisöäänestystulos voi olla odotettua pienempi, Australia kun ei saa pistettäkään ilmaiseksi. (Esimerkiksi vuonna 2017 Australia saavutti raadeilta peräti 171 pistettä ja yleisöltä vaivaiset 2 pistettä.) Niin käy, kun naapurimaat puuttuvat.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2 / 5

9. KYPROS: Andromache – Ela

Vuoden kreikkalaisin viisu on syntynyt ruotsalais-kosovolaisena yhteistyönä. Kymmenhenkiseen lauluntekijätiimiin on kelpuutettu pari kreikkalaistakin.

Vaikka Kyproksen simpukasta paljastuva helmi osoittautuukin turistirihkamaksi, Ela erottuu ylituotettujen länsimaisten muoviballadien keskellä välimerellisenä henkäyksenä. Balkanin niemimaan suunnalta odotettavissa korkeita pisteitä. Massasta poikkeava sävelmä saattaa ensikuulemalta kuulostaa paremmalta kuin oikeasti onkaan. Jää nähtäväksi vetoaako kreikkalaiseen musiikkiperinteeseen nojautuva iskelmä riittävästi suureen yleisöön. Mahdollisuudet finaaliin mielestäni täysin fifty-fifty. Erottuu joukosta, mutta onko sittenkään tarpeeksi karismaattinen. Semifinaalin vedonlyöntitilanteessakin Kypros kiikun kaakun finaalirajan tuntumassa.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3,5 / 5

10. IRLANTI: Brooke – That's rich

Aika paksua, totesi useampikin viisuharrastaja, kun Irlanti päätti luottaa kolmatta kertaa putkeen naispopparin vetämään väsyttävän nopeatahtiseen poppiin. Kaksissa edellisissä viisuissa tuloksena oli semifinaalin jumbosija. Ei kahta ilman kolmatta?

Kuten olen ennenkin näistä Irlannin hölkistä raapustellut, tällaiselle reippaammalle tyylille voisi olla enemmänkin kysyntää Euroviisuissa, mutta kun nämä Irlannin renkutukset ovat niin luokattoman halpahintaisia. Laatunsa puolesta ei todellakaan that's rich vaan pikemminkin that's poor. Bye bye fool.

Veikkaus: VARMAHKO KARSIUTUJA
Arvioni: 2 / 5

11. POHJOIS-MAKEDONIA: Andrea – Circles

Makedonian Eva Wahlström ansaitsee vuoden asennemuija -tittelin. Angstinen viisunsa on vuosikerran anonyymein.

Suoraan sanottuna, minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa tästä laulusta, vaikka olen sen todistettavasti useita kertoja kuullut. Muistan Andrean laulaneen ihan mallikkaasti ja tunnelman olleen ankea. Andrean kotiinviemiset viisureissulta jäänevät laihoiksi. Hän onnistui suututtamaan edustamansa yleisradioyhtiön viskaamalla Pohjois-Makedonian lipun maahan Euroviisujen avajaisissa.

Onneksi sentään Montenegro ja Serbia osallistuvat äänestykseen tänään, joten Pohjois-Makedonia välttänee viimeisen sijan.

Veikkaus: VARMAHKO KARSIUTUJA
Arvioni: 1,5 / 5

12. VIRO: Stefan – Hope

Viro on ollut pitkään suuntautunut kohti länttä – ja maan ulkopoliittiselle linjalle uskollisesti tämänvuotinen kilpailukappale tähyilee peräti villiin länteen.

Viron euroviisu Hope on syntynyt sekoittamalla David Guettan Lovers on the sun italowesternsäveltäjä Ennio Morriconen aikaansaannoksiin. Seokseen on lisätty ripaus Aviciia. Virossa koko elämänsä asunut armenialaisperheen vesa Stefan Airapetjan laulaa matalalta ja hänen miehekkäästä äänestään huokuvat jopa pienoiset Johnny Cash -vibat – vaikka Stefan onkin vielä nuori poikanen.

Viisukontekstissa omintakeinen genrevalinta. Mutta tietysti nappivalinta lähettää juuri Italiassa järjestettäviin Euroviisuihin sävelmä, joka istuisi saumattomasti spagettiwesternien soundtrackille. Esitys vaikuttaa harjoitusvideoiden perusteella mukaansatempaavalta, joten Viron osakkeet näyttävät ihan lupaavilta. Ikävä kyllä, lavahökötys peittää LED-seinälle heijastettavat villin lännen maisemat.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

13. ROMANIA: WRS – Llámame

Viisukilpailun lipevin luikuri vastaa vuoden lattarikiintiöstä. En ostaisi tältä Andrei-Ionuț Ursulta eli taiteilijanimi WRS:ltä käytettyä autoa.

Romaniasta vähän samat sanat kuin Israelista tai Irlannista. Kaiken totisen viisumuovin keskellä hyvä lattaribiisi piristäisi, mutta kun tämä Llámame on niin köyhä ja laaduton. Vastaavanlaisia köykäisiä latinoviisuja espanjankielisineen fraaseineen kuullaan vuosittain Ruotsin Melodifestivalenissa Alvaro Estrellan esittämänä. Romanian esitys on kolmeminuuttinen nostalgiatrippi parinkymmenen vuoden takaisiin Euroviisuihin. Silloin kilpailu oli pullollaan vastaavanlaisia mauttomia tanssiviritelmiä. Romaniaa on luonnehdittu ihanan kamalaksi ja kamalan ihanaksi, mutta itse en ole oppinut arvostamaan tätä pätkääkään, vaikka kuinka yrittäisin tiirailla camp-lasien läpi.

Onneksi ne vuodet, jolloin Romania pääsi finaaliin viisulla kuin viisulla ovat jääneet menneisyyteen. Vaikka yleisö haksahtaisikin WRS:n viehätysvoimaan, raadit murhannevat tämän.

PS. Eurovision laulukilpailuissa on kuultu jo 60 vuotta sitten yksi Llámame. Se sijoittui jaetulle viimeiselle sijalle, mikä olisi aiheellinen sijoitus myös tälle uudelle Llámamelle.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 2 / 5

14. PUOLA: Ochman – River

Puola kutkuttaa euroviisufaneja oikeasta pisteestä. Komea(ääninen) mies tulkitsee kovaa ja korkealta mahtipontisen draamaballadin. Se ei ole mitään ohkaista.

Slovareita tämän vuoden viisukattauksessa riittää kyllästymiseen asti, mutta Puola erottuu muista pauhullaan ja jylhällä paatoksellaan. "Puola on korni ja edustaa kaikin mahdollisin keinoin huonoa makua", valisti minua kaikkitietävä Oikeaa Musiikkia™ arvostava tiedostava snobi. Ilmankos olen antautunut Riverin vietäväksi.

Puola on ollut toisen semifinaalin veikatuimpia viisuja. Ruotsin rinnalla vedonlyönnin kärjessä. Finaalipaikkaan on suhtauduttu itsestäänselvyytenä, mutta harmikseni on myönnettävä, ettei näkemäni harjoituspätkä ollut kaikkein vakuuttavin. Krystian Ochmanin falsetit kuulostivat paikoitellen ulinalta, tanssijoiden koreografia tosiaan vaikutti kornilta ja lisäksi televisiokuvan erikoisefektit näyttivät epileptikon painajaiselta. Jos esitys on epäonnistunut, Puola tuhoaa mahdollisuutensa.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

15. MONTENEGRO: Vladana – Breathe

Balkanin kääpiövaltio liputtaa tätä nykyä jo miltei uhanalaisen tyylilajin puolesta. Harmillisesti vuoden Balkan-balladin esityskielenä on epäselvästi äännetty englanti.

Vladana Vučinić tulkitsee koskettavan sävelmänsä uskottavasti – laulu on omistettu hänen koronaan menehtyneelle äidilleen. Liikuttavasta aiheesta huolimatta tunne ei välity kuulijalle optimaalisimmalla tavalla. Vaikka sävelmässä on Balkan-balladeille ominaisia kauniita sointukulkuja, ja loppupuolen nostatus kuulostaa ylväältä, Breathe hukkuu vuoden balladisuohon.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN KARSIUTUJA
Arvioni: 3 / 5

16. BELGIA: Jérémie Makiese – Miss you

Belgian The Voicen voittanut jalkapalloilija vetää antaumuksella biisin, joka olisi voinut olla 00-luvulla suuri R'n'B-hitti.

Jérémien sielukas lauluääni on kirvoittanut kiitoksia. Miss you on tasaisen laadukkaasti tuotettu soulahtava kokonaisuus, joka kelvannee tasaisesti sekä raadeille että yleisölle. Toivottavasti taustakuoron tanssiliikkeet eivät lipsahda tahattoman komiikan puolelle. Uskoisin Belgian sijoittuvan tänä iltana kymmenen parhaan joukkoon.

Veikkaus: TODENNÄKÖINEN FINALISTI
Arvioni: 4 / 5

17. RUOTSI: Cornelia Jakobs – Hold me closer

Viime keväänä peräänkuulutin Ruotsin edustussävelmiltä enemmän särmää ja autenttisuutta, jotta maa pärjäisi nykyajan Euroviisuissa. Ruotsalaiset hiffasivat pelin ja ajan hengen – ja jälleen naapurimaamme on yksi suurimpia ennakkosuosikkeja. Nappaako raspiääninen Cornelia Jacobs Ruotsille seitsemännen viisuvoiton ja muodostuuko eroballadi Hold me closerista 2020-luvun Hold me now.

Ensimmäistä kertaa sitten Fransin (2016) kuulostaa siltä, että Ruotsin edustussävelmä voisi elää myös Euroviisujen ulkopuolella. Tämä Ruotsi-viisu ei ole euroviisuteollisuuden tuotos eikä siinä kuulu G:sonin, Boströmin, Kempen saati Debin kaksikon kädenjälkiä. Kerrankin Ruotsin euroviisun tuotannossa on jopa häivähdys indietä eikä tänä vuonna turvauduta perinteiseen viimeisen päälle hiottuun koreografiaan, jossa jokainen sormenheilautus on sekunnilleen aikataulutettu. Vilpittömänoloinen Cornelia Jacobs laittaa esiintymisessään koko kroppansa likoon. Hänen karismaattinen olemuksensa tuo mieleen nuoren Eva Dahlgrenin ja rosoinen äänensä Bonnie Tylerin.

Arvioni: 4 / 5
Veikkaus: VARMAHKO FINALISTI

18. TŠEKKI: We are Domi – Lights off

Viimeinen sammuttaa valot? No, itse asiassa harjoitusvideoiden perusteella Tšekki tarjoaa aikamoisen valoshow'n EDM-biisinsä tahdissa. Suloisena solistina legendaarisen jääkiekkoilijan Dominik Hašekin tytär Dominika Hašková.

Tšekkiläis-norjalainen trio pistää bileet pystyyn. We are Domi villinnee yleisön kisa-areenalla ja jättää katsojille positiivisen mielikuvan. Italialainen tuottaja lahjoitti Tšekin bailuviisulle melkoisen palkinnon sijoittamalla sen viimeiselle esiintymisnumerolle.

Ennakkoveikkauksissa Tšekin jatkoonpääsyyn uskotaan vahvasti. Valitettavasti en ole aivan yhtä varma. Ensinnäkin Hašková ei ole laulajana yhtä lahjakas kuin isänsä maalivahtina, ja raadit ovat saattaneet rangaista falskista laulusuorituksesta. Toisekseen Tšekki lukeutuu niiden euroviisumaiden joukkoon, joka joutuu yleisöäänestyksessä ansaitsemaan jokaisen pisteensä. Tšekki on jäänyt yleisöäänestyksessä useaan otteeseen viimeiseksi – kolmesti kokonaan pisteittä. Mahdollinen yllätysputoaja lupaavista edellytyksistä huolimatta.

Veikkaus: 50/50
Arvioni: 3 / 5

Kakkossemi on pullollaan 50/50-tapauksia. Veikkausrivi ei ylianalysoimalla ja vatvomalla parane, joten on vain luotettava intuitioon.

Veikkaisin illan finalistit ja karsiutujat seuraavasti: (todennäköisyysjärjestyksessä)

RUOTSI
PUOLA
SERBIA
BELGIA
VIRO
AUSTRALIA
AZERBAIDŽAN
SUOMI
KYPROS
TŠEKKI
---
MALTA
SAN MARINO
ROMANIA
GEORGIA
MONTENEGRO
ISRAEL
POHJOIS-MAKEDONIA
IRLANTI

Oma suosikkilistani


5 / 5
-
4,5 / 5
-
4 / 5
PUOLA: Ochman – River
BELGIA: Jérémie Makiese – Miss you
RUOTSI: Cornelia Jakobs – Hold me closer
SERBIA: Konstrakta – In corpore sano
3,5 / 5
KYPROS: Andromache – Ela
SUOMI: The Rasmus – Jezebel
3 / 5
VIRO: Stefan – Hope
GEORGIA: Circus Mircus – Lock me in
MALTA: Emma Muscat – I am what I am
TŠEKKI: We are Domi – Lights off
MONTENEGRO: Vladana – Breathe
2,5 / 5
SAN MARINO: Achille Lauro – Stripper
ISRAEL: Michael Ben David – I.M
2 / 5
ROMANIA: WRS – Llámame
IRLANTI: Brooke – That's rich
AZERBAIDŽAN: Nadir Rustamli – Fade to black
AUSTRALIA: Sheldon Riley – Not the same
1,5 / 5
POHJOIS-MAKEDONIA: Andrea – Circles
1 / 5
-

Ylen viisupuuhapaketti

Eurovision.tv: Eurovision 2022: Vital Statistics

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti